NRK med suksessoppskrift?

De av Melodi Grand Prix-bidragene som er blitt sluppet så langt i år opplever en popularitet og susksess som vi aldri tidligere har sett maken til! Flere av låtene får spilletid på riksdekkende radio, noe som MGP-sanger slett ikke har vært bortskjemte med. 

Riktignok har vi de fleste år hatt et bidrag eller tre som har endt opp med å få bra med spilletid på radio, men ikke i den utstrekning vi ser i år. Og det allerede før alle låtene er sluppet, og lenge før finalen er avholdt! 

Som vi meldte tiligere denne uken har P1 listet både Tom Hugos «Det er du» og Vidar Busks «Paid My Way«. 

I dag melder altså NRK selv at det nå er enda flere bidrag som står på spillelistene hos flere kanaler. Låtene og radiokanalene det gjelder er;

B-listet på P3:
Datarock – «The Underground»
Carina Dahl – «Sleepwalking»
Margaret Berger – «Feed You My Love»
Martin Blomvik – «Det vakje mi tid»

C-listet på P1:
Tom Hugo – «Det er du»
Vidar Busk – «Paid My Way»

Fresh-listet på mP3:
Carina Dahl – «Sleepwalking»
Martin Blomvik – «Det vakje mi tid»

mgpartistradio

Som vi ser så er det Carina Dahl og Martin Blomvik som har størst potensiale så langt, da de er listet både på P3 og på mP3. NRKs prosjektleder for MGP, Stian Malme, sier at det aldri tidligere har skjedd at så mange Melodi Grand Prix-bidrag har blitt plukket opp av radiostasjonene. 

I forbindelse med Melodi Grand Prix 2013 ble det gjort til dels store forandringer fra tidligere år. Allerede i juni, da informasjonen kom om at Vivi Stenberg overtok sjefsstolen etter Per Sundnes, skjønte vi at det ville komme endringer. 

Så, i desember, kom flere detaljer rundt avviklingen av MGP 2013, deriblant nyheten om at NRK ikke ville offentliggjøre verken artister, låtskrivere eller låttitler, og slettes ikke låtene, før tre dager før deres respektive delfinaler. Dette satte sinnene i kok, både blant artister, presse og fans.

Begrunnelsen for denne nyordningen var at det ville øke interessen for MGP og også gi alle artistene like mye oppmerksomhet i pressen. I fjor så vi jo at de artistene som ble offentliggjort tidligst også fikk større pressedekning enn de som ble sluppet senere. 

En ting Vivi Stenberg uttalte den gangen, og som hun uten tvil har fått rett i, er at det ville bli en voldsom interesse og ikke mindre voldsomme spekulasjoner rundt mulige artister. Og hvis det er noe hold i de ryktene vi har snappet opp litt her og litt der, så er det vel inge grunn til å tro at interessen fra radiostasjonene vil minske fram mot tredje delfinale og selve finalen. 

En annen endring Vivi Stenberg gjennomførte var innføringen av en «lyttegruppe» som har vært rådgivende i prosessen med å velge ut årets 21 delfinalister. Denne gruppens mandat var å lytte etter gode låter som også kunne ha et liv utenfor konkurransen, og det ser det nå ut til at de i stor grad har lykkes med. 

Et annet aspekt som har hatt stort fokus er å ha med noe for enhver smak. Og sjangerspredningen i årets line-up så langt er den bredeste vi har sett noen gang. NRK har også satt mye inn på å få med anerkjente artister og låtskrivere innen de ulike sjangerne. Som vanlig i en god blanding med nye, «up and coming» talenter.  

En kombinasjon av anerkjent og nytt, som enn så lenge ikke er plukket opp av noen av radiostasjonene, er Alexander Rybak som låtskriver for Annsofi Pettersen. 

Diskusjonene går høyt på fora rundt omkring på nett om alle de ulike aspektene ved endringene som er blitt gjort i år. Men uansett hva man synes om låtutvalget, måten bidragene blir valgt ut på, kjente kontra nye artister og alt mulig annet, så kan ingen nekte for at det faktisk funker! 

Kilder; nrk, escnorge
Bilde; Hege Bakken Riise/ Julia Naglestad/NRK

Del:
Relaterte artikler
Malmø
2024: Alle låtene
Intervjuer
2024: Bekreftede land
Vi teller ned til Eurovision 2024
Dager
Timer
Minutter
Utforsk historien