MGP fenger ikke Spotify-brukere

Etter å ha ligget høyt på WIMPs toppliste og toppet iTunes så og si hele uken etter MGP-seieren, klare allikevel ikke årets MGP-vinner å entre VGs Topp 20-liste. Forklaringen til dette finner vi hos Spotify.

Der har nemlig Mørland og Debrah Scarletts A Monster Like Me knapt klatret over nummer 30 over de mest strømmede låtene. Dermed er det disse tallene som gjør at årets MGP-vinner i alle fall inntill videre ikke er blant landets topplåter. A Monster Like Me klarer imidlertid å karre seg til en 24. plass på ukens låtliste fra VG, like utenfor den offisielle listen.

Samme tendens så vi også i fjor, da Nederlands nummer to fra København – Calm After the Storm – tok fullstendig av både på iTunes og WIMP. Adskillig labrere tall fra Spotify gjorde derimot sitt til at låten aldri entret vår offisielle låtliste, og dermed fikk den en adskillig lavere frekvens av radiospilling  – som faktisk er riktig så viktig, selv i våre tider. At Spotify har et solid marked innen strømme-tjenestene er per i dag nesten en selvfølgelighet, men er virkelig dominansen så stor som det her kan synes som?

Vi kan kanskje også ane en kontur av en nokså differensiert bruk av tjenestene. iTunes-brukerne laster ned litt-av-hvert, WIMP har et et mer «modent» publikum – mens Spotify dominerer hos de unge? Staysman & Lazz kan se ut til å få utbytte av dette, da deres pizzalåt per dato har klatret til en fin nummer 13 på Topp 20.

IFPI, norsk platebransje, og VG opplyser ingen steder hvordan de forskjellige lytte- og salgstallene vektlegges. Derfor vet vi heller ikke om det hele baseres på konkrete tall eller vektleggelser av f.eks. abonnementer.

Tendensen er allikevel soleklar helt siden strømmetjenestene ble inkludert i VGs Topp 20 for tre år siden: Populariteten på Spotify er helt avgjørende for en låts status i Norge, og når ikke en MGP/ESC-bidrag opp der – har den ingen sjanse til å markere seg.

 

Del:
Relaterte artikler