Lysene er slukket, vindmaskinen er skrudd av og konfettien er feid vekk – Eurovision Song Contest 2015 er offisielt over. Etter det som lenge var en jevn og spennende avstemning i går kveld kunne vårt kjære naboland i øst, Sverige, til slutt juble over nok en seier i verdens største musikkonkurranse.
Arrangørkanalen ORF sparket det hele i gang med vakker klassisk musikk fra hagen ved Schönbrunn-palasset, før vi beveget oss inn i Wiener Stadthalle og kveldens tre programledere – Mirjam Weichselbraun, Alice Tumler og Arabella Kiesbauer. Etter en litt nølende start i tirsdagens semifinale hadde de blitt varme i trøya, og sammen med Green Room-vertinne Conchita Wurst leverte de en solid og profesjonell innsats da de guidet publikum og TV-seere gjennom 27 ulike opptredener og en lang og innholdsrik avstemning.
Fra Slovenias øretelefonbekledde duo på startnummer en til Italias mektige «popera»-trio som siste nummer ut gjorde finalens artister sitt beste for å gi tilskuerne mange minneverdige opplevelser. Etter at fjorårets seierspall ble besatt av relativt rolige og nedskalerte numre hadde mange fulgt denne oppskriften i år, og de helt store utskeielser i form av effekter og koreografi uteble. Fin visuell grafikk på bakveggen og i scenegulvet, og god variasjon i fargedekor gjorde imidlertid sitt til at de ulike numrene fikk så stort særpreg som mulig.
Størst jubel i salen underveis fikk – foruten hjemmenasjonen Østerrike med sitt brennende flygel – de tre store forhåndsfavorittene: Sverige, Russland og Italia. Og da avstemningen startet, kunne publikum raskt konstatere at kampen om seieren kom til å stå mellom nettopp disse tre landene. Italia dro inn flere tolvere i starten, men dabbet så litt av, mens Russland og Sverige kjempet side ved side. Russland dro et stykke ifra og ledet da halvparten av landene hadde stemt, men så slo EBUs stemmealgoritme inn for alvor, og mot slutten kom de høye poengene til Sverige på rekke og rad, mens Russland sakket akterut og måtte fokusere på å holde Italia bak seg på resultatlisten.
Allerede før de siste fem-seks landene hadde avgitt sine stemmer var det klart hvem som skulle få løfte seierstrofeet, og jubelen sto i taket i den svenske delegasjonen da det ble klart at Måns Zelmerlöw hadde sørget for Sveriges sjette triumf i ESC med låten Heroes.
Den endelige resultatlisten ble seende slik ut:
1) SVERIGE – Heroes – Måns Zelmerlöw – 365 p.
2) RUSSLAND – A Million Voices – Polina Gagarina – 303 p.
3) ITALIA – Grande amore – Il Volo – 292 p.
4) BELGIA – Rhythm Inside – Loïc Nottet – 217 p.
5) AUSTRALIA – Tonight Again – Guy Sebastian – 196 p.
6) LATVIA – Love Injected – Aminata – 186 p.
7) ESTLAND – Goodbye to Yesterday – Stig Rästa & Elina Born – 106 p.
8) NORGE – A Monster Like Me – Mørland & Debrah Scarlett – 102 p.
9) ISRAEL – Golden Boy – Nadav Guedj – 97 p.
10) SERBIA – Beauty Never Lies – Bojana Stamenov – 53 p.
11) GEORGIA – 51 p.
12) ASERBAJDSJAN – 49 p.
13) MONTENEGRO – 44 p.
14) SLOVENIA – 39 p.
15) ROMANIA – 35 p.
16) ARMENIA – 34 p.
17) ALBANIA – 34 p.
18) LITAUEN – 30 p.
19) HELLAS – 23 p.
20) UNGARN – 19 p.
21) SPANIA – 15 p.
22) KYPROS – 11 p.
23) POLEN – 10 p.
24) STORBRITANNIA – 5 p.
25) FRANKRIKE – 4 p.
26) TYSKLAND – 0 p.
27) ØSTERRIKE – 0 p.
Med gårsdagens seier klatrer Sverige opp på andreplassen i ESCs «adelskalender», med kun Irland foran seg på syv seire. Dette var Sveriges andre seier på fire år etter Loreens triumf i 2012, og på de siste fem deltakelsene har de i tillegg to tredjeplasser ved Eric Saade i 2011 og Sanna Nielsen i fjor. Landet er virkelig inne i en «stim», og det skal bli spennende å se om de kan holde dette ved like i årene fremover.
Russland kapret sølvmedaljen i går – landets fjerde totalt – mens Italia fikk bronsen; deres første siden Gente di mare i 1987 og deres femte totalt. Disse tre landene var i en klasse for seg poengmessig, og både Sverige og Italia fikk poeng fra samtlige land, mens kun to land unnlot å gi poeng til Russland. Sverige dro inn tolv 12-poengere mens Italia fikk ni og Russland 5.
Bak den suverene trioen på pallen kunne også Belgia juble for en knallsterk fjerdeplass; landets beste resultat siden andreplassen til Sanomi i 2003. Debutantene Australia endte på en flott femteplass, mens både Latvia og Israel – land som i mange år har røket ut i semifinalene – ikke bare nådde finalen i år, men attpåtil klatret helt inn i topp ti; Latvia på en sjetteplass og Israel på en niende. Også Latvias naboland Estland gjorde det skarpt i år med sin syvendeplass, mens frodige Bojana Stamenov knep en god 10. plass for Serbia.
Midt oppe i alt dette finner vi også våre egne artister, Mørland og Debrah Scarlett, som på enkelt, men samtidig vakkert og inntagende vis sang Norge til en finfin 8. plass med balladen A Monster Like Me. Selv om vi aldri var inne i tetkampen i går kveld, må vi like fullt kunne si oss meget godt fornøyd med et slikt utfall. Dette er Norges tredje topp 10-plassering på rad, og vi må tilbake til glansperioden 1993-1996 for å finne en like imponerende rekke med gode resultater for vår del.
Gratulerer til Kjetil Mørland og Debrah Scarlett etter en sterk 8. plass i finalen. Foto: Thomas Hanses / EBU
I den andre enden av resultatlisten finner vi hjemmenasjonen Østerrike, som gikk fra seier og jubel med Conchita i fjor til 27. plass og 0 poeng i år – en poengsum de deler med storebror i nord, Tyskland, som dog går foran på resultatlisten siden landet oppnådde bedre resultater innad i de enkelte lands avstemninger. Vi må helt tilbake til 1997 for å finne sist gang to land endte på 0 poeng i en ESC-finale, og da var det Portugal og Norge (med Tor Endresens San Francisco) som delte den tvilsomme æren.
I likhet med Tyskland led de øvrige landene i «de fem store», med unntak av Italia, en vond skjebne i år. Frankrikes ballade om 1. verdenskrig var i utgangspunktet spådd en hederlig plassering tross sitt elendige startnummer, men endte til slutt på 25. plass; mens Storbritannias retro-flørt fikk ett poeng mer og havnet på 24. plass. Spanias Edurne gjorde det kun marginalt bedre og sang seg til en 21. plass med sin dramatiske Amanecer.
Av land som ofte har pleid å gjøre det bra kan nevnes Aserbajdsjan, som forbedret fjorårets skuffende resultat med å nå en tolvte plass i år, mens Hellas endte i nedre halvdel av resultatlisten i år igjen med sin 19. plass. Slovenia hørte til blant forhåndsfavorittene, men skuffet nok noe med sin 14. plass, mens Montenegro fikk sin beste plassering noensinne ved å ende på 13. plass (som like fullt er det dårligste resultatet noensinne for en Zeljko Joksimovic-låt).
I løpet av søndag formiddag tikket fordelingen av publikums- og jurystemmer i finalen inn, og den viser ganske påfallende forskjeller. Mens Sverige og Heroes var juryenes klare favoritt, ville TV-stemmerne ha Italia og Grande amore som vinner. Publikum hadde Heroes på tredjeplass, mens juryene bare plasserte Grande amore på en sjetteplass og dermed effektivt ødela sjansene den hadde til sammenlagtseier. Om denne uenigheten vil føre til debatt om juryordningens plass i ESC fremover, gjenstår å se…
Etter gårsdagens seier må nå Sverige og SVT bla opp sjekkheftet og gjøre seg klar til å finansiere neste års ESC-arrangement. Spørsmålet om hvilken by som skal være vertskap og hvem som skal få æren av å være programleder (-e) kommer til å bli reist, men uansett kan vi være sikre på at SVT med sin erfaring og ekspertise vil legge seg i selen for å gi oss et så godt show som mulig i 2016.
Glade svensker feiret seieren i Wien i går natt. Foto: Mandy Pettersen / escNorge
Da gjenstår det bare å takke ORF for god innsats som vertskap for årets Eurovision Song Contest og ønske alle på gjensyn i Sverige til neste år.