Tett under 200 millioner TV-seere fulgte Wien-showene i år, og med det holder seertallene seg skyhøye for konkurransen.
40 prosent av det europeiske TV-publikumet valgte å følge Eurovision fremfor andre programmer.
Spesielt gledelig for både EBU og arrangøren ORF var den høye andelen av unge seere, en målgruppe som ofte er vanskelig å tilfredstille og nå gjennom til. Den samme tendensen så vi forøvrig også den norske MGP-finalen, der den laveste andelen av seere faktisk var de unge voksne i alderen 25 til 35.
Tallene for årets tre show er rundt regnet 197 millioner, en forsiktig oppgang på 2 millioner fra 2014. Imidlertid har seerandelen øket med 6 prosent.
Island og Sverige hadde de høyeste hjemlige andelene av TV-seere med rundt 90 prosent samlet rundt skjermene! PÅ Island så hele 95,5% finalen, selv uten Islands deltakelse – mens vinnerlandet Sverige samlet 85,6%!
Justerte tall har også kommet fra Australia, der 5,7 millioner på en eller annen måte har fulgt Wien gjennom live- og reprisesendinger.
Eurovision som konkurranse fortsetter dermed å fenge, og tallene er dermed en liten forbedring fra rekordoppslutningen i fjor.