Artisten bak en av de mest ikoniske opptrednene gjennom Eurovision-historien, tyske Joy Fleming, gikk torsdag bort i en alder av 72 år.
Tilbake i 1975 deltok hun for daværende Vest-Tyskland i Stockholm, og bidraget Ein Lied kann eine Brücke sein ble ut fra forhåndstipserne tippet skyhøyt på resultattavlen. Som så mange ganger tidligere – og senere: Forhåndstips og poeng er to vidt forskjellige ting, og låten dro i land bare femten poeng og endte som nummer sytten av nitten i startfeltet.
Imidlertid ble både Joy Flemings opptreden en låt noe av en fan-favoritt i tiårene som kom, og i dag er den utvilsomt en av de store ESC-klassikerne: En låt som har overlevd de fleste, om ikke alle, konkurrenten fra Stockholmsfinalen i 1975. Kanskje var låten et par år for tidlig ute, med sine klare amerikanske og discoreferanser?
Joy Fleming var født Erna Libenow i det klingende landsbynavnet Rockenhausen, med nærmeste storby Kaiserslautern tre mil lengre sør. Hun hadde en hitlåt med Halbblu tforan 1975-opptredenen, men forble først og fremst en klubb- og sceneartist langt utenfor den sedvanlige ESC-sjangeren med forkjærlighet innen blues og jazz.
Hennes ektemann Bernd Liebenow forble hennes samarbeidspartner og manager også etter et havarert ekteskap, og de dannet på 90-tallet et eget selskap i Hilsbach som blant annet fremmet unge talenter.
Hjemme i Tyskland forsøkte hun seg tre ganger til i den hjemlige finalen, hvorav hun endte som nummer fire i 1986 – og to andreplasser både i 2001 og 2002. To år senere var hun jurymedlem under den tyske utvelgelsen til Istanbul.
Joy Fleming var aktiv like til det siste, og hun var et typisk eksempel på en artist som klarte å leve av musikken, uten å ty til store medieoppslag eller høye listeplasseringer.