Åge Sten Nilsen: – Var nærmest uhørt med hardrock i MGP

I vår nye intervjuserie tar vi en prat med tidligere MGP/ESC-deltagere for å høre hvordan de opplevde det å være med, hvilken betydning deltagelsen hadde for deres videre karriere, og hva de gjør nå. Nå har turen kommet til Åge Sten Nilsen! 

Åge Sten Nilsen deltok for første gang i Melodi Grand Prix i 1998 – da under navnet G-sten. Med låten «Always Will» endte han på en tredjeplass. Noen år senere, i 2004, var Åge tilbake – denne gangen betydelig mer hardtslående med bandet Wig Wam og låten «Crazy Things». Med et ganske annet sceneuttrykk enn forrige gang ga han Grand Prix-publikummet glam, show og ikke minst rock’n’roll, og ble belønnet med nok en tredjeplass. Deltakelsen førte til at Wig Wam ble svært populære her hjemme, og året etter løsnet det som kjent virkelig for Østfold-bandet. Med «In My Dreams» tok de publikum her hjemme med storm. Senere inntok de Kiev og fikk en niendeplass i Eurovision-finalen. Bare i 2005 spilte Wig Wam i overkant av 170 konserter for over 300 000 publikummere og satte publikumsrekorder på utallige konsertarrangementer.  

– For WIG WAM betydde MGP-deltakelsen utrolig mye. Takket være deltakelsen i 2004 med «Crazy Things» tok vårt første album «667 The Neighbour Of The Beast» plutselig fart, og turnélisten ble brått en smule mer hektisk enn før MGP. I 2005 kom jo vårt endelige gjennombrudd via «In My Dreams». Takket være deltakelsen det året ble WIG WAM et stort navn både i Norge og i utlandet, noe som også gjorde det mulig for meg å manøvrere min karriere videre derifra, sier Åge Sten Nilsen til escNorge.
Han forteller at deltakelsen i 1998 også hadde en viss effekt, men at det ikke var i nærheten av det som skjedde senere.
– Kanskje fordi jeg i 1998 ikke hadde samme forhold til låten eller samme taktiske plan rundt deltakelsen. Det handler ikke bare om å delta og muligens vinne. Det er ofte i etterkant den virkelige jobben må gjøres. Og stiller man uforberedt uten noen gode planer for hvordan man skal forvalte deltakelsen og dermed denne utrolige promotion-kampanjen videre, så har man i mange tilfeller tapt selv om man har vunnet, mener han. Åge beskriver Melodi Grand Prix som et «stort pompøst utstillingsvindu der alle har en mening om det meste».

– Det var en genuin mulighet til å få vist frem sin egen låt i et format man selv har full medvirkning i, uten å sitte igjen med regningen selv, smiler han.- Den internasjonale finalen var som ei gedigen boble man befant seg i, fjernt fra den virkelige verden. Jeg er virkelig glad for å ha fått oppleve å være i den bobla. Men samtidig var det deilig å komme tilbake til Planet Earth… 

På begynnelsen av 2000-tallet var det ikke vanlig kost at et hardrock-band deltok i MGP, men Wig Wam med sine minnerike opptredener var pionerene som banet vei for andre. Siden den gang har band som The Carburetors, Susperia, Keep Of Kalessin og Gromth entret MGP-scenen, og det er ikke lenger utenkelig med hardrock i Grand Prix-sammenheng. Da Åge igjen deltok i år med AMMUNITION, oppstod det dermed ikke helt de samme bølgene som forrige gang.

– I 2004 og 2005 var det nærmest uhørt at et hardrock-band deltok i MGP. Og derfor skapte vi på mange måter en slags MGP-revolusjon ved vår deltakelse, sier han.- I 2017 er det blitt så vanlig med de fleste sjangre at det nærmest er umulig å skape de samme revolusjonære bølgene. Noe som også er en bra ting. Det betyr jo i hovedsak at nå er ALT lov i MGP. Det var jo også en stor forskjell fra 1998 til 2005, sier han og viser til at 1998 var det aller siste Grand Prix med MGP-band – altså et «husband» som kompet artistene. Utviklingen i MGP følger han nå spent med på. 

– Jeg håper artistene som deltar er bevisst på mulighetene, men også alle fellene som ligger der. Uansett kan man ALDRI gjøre noe feil om man står 100% inne for det man ønsker å fremføre og måten det blir fremført på. Kompromissløshet lønner seg alltid i det lange løp, fastslår han.

De siste ti årene har Åge hyllet Queen med publikumsfavoritten The Show Must Go On. Nå, over en halv million solgte billetter senere, er han midt i sin avslutningsturné. Aller siste forestilling er 7. april i Skien.Nylig ga Åge også ut sitt tredje soloalbum – «Smooth Seas (Don’t Make Good Sailors)» – og han vil i den forbindelse gjøre flere konserter fremover.- Det blir helt akustisk og intimt. Jeg har også nettopp spilt inn et par nye sololåter til et samlealbum med mine to tidligere soloalbum + en del demolåter og rariteter som skal ut i juni 2018.  

Også med AMMUNITION er det mye som skjer. De kom nylig ut med singelen «Freedom Finder» fra det kommende albumet «AMMUNITION», som slippes over hele verden 26. januar. – Vi skal ut og spille så mye som mulig neste år, og har allerede påbegynt vårt tredje album. Videre jobber jeg fortsatt med den legendariske Rainbow-keyboardisten Tony Carey. Allerede i slutten av januar spiller vi i massive Crocus City Hall i Moskva med Don Airey fra Deep Purple og Doogie White fra Rainbow. Ellers er jeg 20 låter på vei med nye soloalbum, røper Åge Sten Nilsen.


Del:
Relaterte artikler
Eurovision 2022
2022: Alle låtene
Intervjuer
2022: Bekreftede land
Vi teller ned til Eurovision 2022
Dager
Timer
Minutter
Utforsk historien