Så mange fulgte med på Eurovision i år

Antall seere på verdensbasis lå på samme nivå som i fjor, men har gått ned med 18 millioner siden Ukraina vant i 2016.

Totalt 186 millioner så én eller flere av de tre showene på TV. 6,6 millioner fulgte med på YouTube, en økning på ti prosent fra i fjor. Finalen alene hadde 2,2 millioner seere på YouTube.

Vinnerlandet Israel satte ny rekord i antall seere hos den nasjonale kringkasteren. Kanalen hadde en seerandel på 50,9 prosent, noe som utgjorde omtrent 1 million israelere. På Kypros hadde kringkasteren RÍK en seerandel på 77,4 prosent, som utgjorde 250 tusen kyprioter. Begge kringkasterne hadde sine høyeste seertall siden henholdsvis 2005 og 2003, og Kypros fikk også sin beste plassering noensinne i år da Eléni Fouréira sikret landet en andreplass.

I gjennomsnitt var 7,7 millioner innom sendingene hos den tyske kringkasteren, og britiske BBC hadde omtrent 7 millioner seere. I Frankrike så 5,2 millioner på Eurovision, ti prosent flere enn i fjor. I Spania så dobbelt så mange på Eurovision i år sammenlignet med i fjor. 6,4 millioner var innom sendingene til den spanske kringkasteren, som ga en seerandel på 42,2 prosent. Vertslandet Portugal hadde en seerandel på 36,4 prosent.

På Island var seerandelen på 95,3 prosent, noe som er den høyeste seerandelen blant alle kringkasterne, selv om landet ikke gikk videre til finalen. 

Fjorårets finale hadde omtrent samme seertall. Noe av nedgangen i fjor skyldtes at Russland trakk seg fra konkurransen. I 2016 så 204 millioner på Eurovision. Da ble konkurransen også kringkastet på 20 radiokanaler, mot 19 i fjor og 13 i år.

 

Del:
Relaterte artikler