Det er hektisk aktivitet i MGP-redaksjonens lokaler på NRK Marienlyst nå om dagen. Det føles kanskje ikke så lenge siden vi avsluttet 2018-sesongen. Men det er nå omtrent like lenge siden den norske finalen i Oslo Spektrum som det er til neste års norske finale.
I fjor var samtlige låter og artister på plass til den norske finalen i starten av november. I midten av oktober fikk ulike lyttegrupper høre et utvalg av de innsendte og inviterte låtene, og gi sin bedømming. Dersom NRKs MGP-redaksjon har samme tidsskjema i år skulle det bety at arbeidet med låter og opplegg rundt MGP 2019 har kommet et godt stykke allerede. Det er en mann som er den rette å spørre om dette. Vi har tatt en prat med MGP-sjef Stig Karlsen om hvor langt de har kommet i arbeidet.
– Nå er vi i den fasen hvor råvarene til MGP skal høstes inn i form av å finne de gode låtene og artistene som skal fylle MGP 2019. Vi har for øyeblikket dialog med en rekke produsenter, komponister, artister og plateselskaper. I tillegg strømmer det på med låter i den åpne innsendingen. Deadline for denne innsendingen er 9. september, og da venter noen uker med lytting på potensielle MGP-hits for neste års store finale. I kulissene skjer det stort og smått knyttet til planlegging, bemanning og bestillinger. På den kreative fronten, så er vi godt i gang med å «tegne» neste års MGP-scene. Aldri en kjedelig dag i MGP-leieren, sier Karlsen.
Hva er annerledes, så langt, sammenlignet med 2018-utgaven?
– Årets MGP ble svært godt mottatt av publikum, mediene og musikkbransjen. Selv var vi storfornøyd med over en million seere, historiens første gullrutenominasjon, og ikke minst kvaliteten på artister, låter og programmet for øvrig. Det medfører et viss forventningspress for neste års MGP-finale. Det er alltid krevende å legge lista høyere og levere på nytt etter ett suksessår, fortsetter Karlsen.
Har dere allerede noen artister eller låter klare?
– For å si det sånn. Vi har mye i spill.
Har dere funnet noen læringspunkter etter MgP 2018 som dere tenker at dere vil endre i 2019?
– Det er hele tiden noe nytt å ta tak i, og man ønsker hele tiden å strekke strikken, bli bedre og skape noe nytt og spennende. Samtidig er vi opptatt av å holde på en god balanse mellom det nye og det tradisjonelle. Vi har for tiden stort fokus på videreutvikling av MGP for fremtiden. Medievanene og konkurransen om folks tid er større enn noen gang, og vi må sørge for at vi fortsetter å være attraktive og synlige på alle plattformer. Tiden hvor man samler mer enn en million seere på tradisjonell lineær TV kan være over?
I fjor samlet NRKs MGP-redaksjon flere lyttegrupper som fikk være med å bedømme en «shortlist» med drøye 50 låter som var innsendt og i noen tilfeller invitert. Det skjedde i begynnelsen av oktober. MGP-sjefen vil gjøre utvelgelsen på samme måte i denne sesongen.
– Ja, involvering av flere folk i forskjellig alder og med forskjellig bakgrunn gir bedre grunnlag for å velge de låtene som vil fenge flest mulig mennesker, sier Karlsen.
Finnes det en norsk hitlåt fra 2018, som ikke var med i MgP, men som du skulle ønske hadde vært med i MgP?
– Det er vanskelig å bare å velge én, men «Strangers» med Sigrid hadde vært gull.
I fjor kom det inn 1200 bidrag, noe som da var ny rekord. I år har norske og internasjonale låtskrivere hatt enda lenger tid på seg til å sende inn låter. Fristen går ut 9.september, og MGP-sjefen oppfordrer alle som har låter liggende om å sende dem inn. Enten det er ferdige låter, eller utkast. Her kan du melde på din låt: Påmelding til MGP
Har det kommet like mange låter som før, nå en måned før fristen går ut?
– Vi har foreløpig ikke gjort noen opptelling. La oss se på tallene når tidsfristen er ute.
I 2018 vant Norge sin semifinale i ESC med Alexander Rybaks «That’s How You Write a Song», og i finalen endte vi på en 15. plass. Noen dager før finalen toppet Norge bettinglistene, og i etterkant er det norske bidraget strømmet totalt 30 millioner ganger, og belønnet med platina. Fjorårets norske finale er den eneste finalen gjennom historien som har blitt bedømt som så bra at den har blitt nominert til Gullruten. Litt overraskende nådde den også veldig gode seertall på over én million, som av de fleste regnes som overraskende bra i en tid hvor TV-programmer ikke samler like mange seere som før, men oftere sees på andre plattformer på nettet.