Den siste måneden før artistene vender nesen som mot årets arrangør-by er mange av dem travelt opptatt.
Og ikke bare med nødvendig øving på det de skal gjøre på scenen når de skal opptre.
Nei, det arrangeres mange såkalte Preparty-konserter rundt omkring i Europa.
Der får de artistene som deltar treffe andre som skal i samme ærend til årets finale.
De får også møtt, for det meste, fan-presse, men også nasjonal presse.
For mange fans som ikke har råd til å dra til den internasjonale finalen er dette en ypperlig anledning til å se sin favoritt live på en scene.
Mange fans ser på det som et stort pluss at en artist deltar på slike arrangement, men har det egentlig noe for seg?
Er det slik at sjansene til en god plassering øker når man har tatt denne runden rundt Europa.
I 2016 deltok ikke Agnete på noen av disse konsertene av naturlige årsaker og hun kom seg ikke til finalen.
Året etter i 2017 var JOWST en ivrig deltager på disse eventene og de kom hjem fra Kiev med en flott 10.plass til slutt.
I fjor valgte Alexander Rybak å stå over etter eget ønske og i finalen ble vel resultatet under det vi hadde forventet.
Endelig, nå i 2019 er KEiiNO meget ivrige deltagere og de flyr som strikkballer over hele Europa disse ukene.
Jeg har riktignok ikke vært på noen av disse konsertene og har da heller ingen oversikt hvor mye en slik opptreden kreerer av oppmerksomhet blant den alminnelige publikummer i et land.
Men, jeg har vel en følelse av at hvis man kutter ut ESC-fansen så lever resten av befolkningen i de land som har en slik konsert lykkelig uvitende om hva som har skjedd.
Og jeg tviler vel på at de forskjellige lands kommentatorer forteller sitt publikum om hvorvidt neste artist på scenen er en deltager på slike event eller ikke.
Så er det egentlig helt bortkastet å være med da?
Vel, det er nå engang slik at blant deltagerne er alt fra meget erfarne artister til nykommeren med begrenset erfaring både på sceneopptreden og TV-opptreden.
Da tror jeg at det å delta på disse konsertene for de sistnevnte gir dem en fin erfaring i det nervepresset både fra det å skulle synge og det å møte presse av forskjellig slag er.
Og man møter andre artister i samme bås som dem, vennskap startes og det er vel alltid lettere å konkurrerer når man har venner i startfeltet?
Med andre ord, jeg tror vel at erfaringen fra opplevelsen har større verdi for de som deltar enn den poengmessige uttellingen når stemmene skal gis ut.
Det så vi sist i 2017 når Salvador Sobral grunnet sykdom ikke deltok på noen av disse arrangementene, men likevel feide konkurrentene av banen når det gjaldt.
Konklusjonen blir dermed at den største nytten av disse konsertene har fansen som i «dødperioden» mellom nasjonale finaler og den internasjonale finalen har noe å se på.