Fem måneder etter ESC 2019 i Tel Aviv har årets bidrag fra Italia satt imponerende rekorder i antall avspillinger på digitale plattformer.
Mahmood representerte Italia i årets Eurovision Song Contest, og det er ingen tvil om at Europa likte det de fikk servert av 27-åringen fra Milano. Bare fem måneder etter at scenelysene ble slukket i Israel har nemlig låten «Soldi» tatt plassen som tidenes mest spilte Eurovision-bidrag på Spotify. I skrivende stund har låten hatt mer enn 122 millioner avspillinger hos strømmetjenesten, på Youtube har Mahmood også tatt plassen som det mest sette Eurovision-bidraget i historien med over 100 millioner visninger.
«Soldi» ble fremført første gang under San Remo-festivalen i februar i år, og har dermed skjøvet Loreens «Euphoria» ned fra førsteplassen blant ESC-vinnerne hos Spotify på kun åtte måneder etter lansering. Mahmood, eller Alessandro Mahmoud som han egentlig heter har opplevd utrolig suksess etter sin ESC-opptreden, hvor han tok andreplassen i år kun 26 poeng bak Nederlands Duncan Laurence. Fire ganger platinaalbum i Italia, dobbelt platina i Spania og langvarige opphold på hitlistene i flere europeiske land er blant bevisene Mahmood har på at «Soldi» går inn i historien som en av de aller mest populære sangene i Eurovision Song Contests over 60 år lange historie.
Et ørlite skår i gleden for italieneren er kanskje at Loreens «Euphoria» som vant konkurransen for Sverige i 2012 er gitt ut i flere versjoner, og dersom man legger sammen disse troner hun fortsatt på toppen hos Spotify med over 136 millioner avspillinger. Likefullt har Mahmoods «Soldi» oppnådd 122 millioner streams på kun åtte måneder, mens Loreen har brukt sju år.
Mahmood legger i disse dager ut på en allerede utsolgt «Europa Good Vibes Tour», hvor London, Berlin og Madrid er blant byene som skal besøkes.