183 millioner seere ønsket Eurovision Song Contest velkommen tilbake

Foto: NPO/NOS/AVROTROS NATHAN REINDS / eurovision.tv

I følge EBU ble årets utgave av verdens største sangkonkurranse sett av 183 millioner verden over.

Finalen av den 65. utgaven av Eurovision Song Contest oppnådde i gjennomsnitt 4 prosentpoeng høyere TV-publikumsandel enn den siste konkurransen i 2019 på 40,5%. Dette er faktisk mer enn det dobbelte av den gjennomsnittlige primetime-visningsandelen for samme gruppe kanaler (19,4%).

Konkurransen var i år en massiv hit blant unge seere. På finalekvelden økte visningsandelen blant 15–24-åringer med 7 prosentpoeng i forhold til 2019. 52,8% av den aldersgruppen som så på TV på den tiden, så på ESC, noe som er 4 ganger høyere enn gjennomsnittet på 14,5%.

Online

Under finaleuken i Eurovision Song Contest hadde den offisielle YouTube kanalen 50,6 millioner unike seere fra 234 land. Noe som var en økning på 28% fra 2019. Aldersgruppen 18-34 år utgjorde 71% av de som så på live.

Samme uke genererte konkurransens offisielle sosiale mediekontoer Instagram, Facebook, Twitter, og TikTok 14 millioner engasjementshandlinger på innlegg som ble postet. Av disse genererte den nye TikTok-kanalen 4,3 millioner engasjementshandlinger.

Innholdet på den offisielle Facebook-siden nådde 21 millioner mennesker og ytterligere 8 millioner mennesker ble nådd på Instagram, der innleggene ble sett 170 millioner ganger. Nesten 5 millioner tweets om konkurransen ble postet på finalekvelden. I løpet av arrangementsuken hadde Twitter nesten 80 millioner visninger av videoer relatert til Eurovision.

Ett sterkt comeback

Da forrige Executive Supervisor for Eurovision Song Contest Jon Ola Sand måtte kunngjøre kanselleringen av Eurovision i 2020, lovet han at Eurovision Song Contest ville komme tilbake sterkere enn noensinne. I mange land var dette virkelig tilfelle.

Foto: NPO/NOS/AVROTROS NATHAN REINDS


I vinnerlandet Italia hadde Eurovision Song Contest, som ble kringkastet av RAI, sitt største publikum siden de ble med i konkurransen igjen etter 13 års fravær i 2011. I gjennomsnitt så 4,3 millioner seere at Måneskin vant finalen, noe som utgjorde 24,4% av all tv-titting i landet denne lørdagskvelden

.
Vertslandet Nederland hadde også ett sort publikum på finalekvelden. 5,4 millioner seere så på NPO, som arrangerte arrangementet med NOS og AVROTROS. Det enorme seertallet utgjorde 78,5% av TV-visningen i Nederland.


Frankrike, som ble nummer to i konkurransen for første gang siden 1991, hadde i år det beste seertallet det siste tiåret, med 5,5 millioner seere, opp 15% i forhold til 2019.

Foto: EBU / THOMAS HANSES


I Storbritannia så 7,4 millioner at deres egen representant James Newman dessverre fikk 0 poeng. Dette er det høyeste antallet TV-seere siden 2014 og det er en økning på 6% i forhold til 2019.

Tyskland fortsetter å levere det største publikummet av alle for 11. året på rad med 7,8 millioner seere, noe som er en økning på 3% i forhold til 2019.

Finland kom til finalen igjen etter et års fravær i 2019 og hadde ett av sine beste seertall med 1,4 millioner seere, noe som utgjorde 81,4% av TV-visningen i Finland. Dette var nesten 3 ganger så stor andel som i 2019.

Foto: EBU / ANDRES PUTTING

Selv om Daði og Gagnamagnið var plassert i karantene pga koronasmitte, og fulgte med på finalen fra ett hotellrom, skremte ikke det tv-seerne på Island. De hadde igjen den største seerandelen av alle land som ser på. På vulkanøya så hele 99,9% av tv-seerne at Daði og Gagnamagnið kom på en flott 4.plass.

Reaksjoner fra EBU

Vi er utrolig glade for å se at ett så stort publikum ønsket Eurovision Song Contest velkommen tilbake og vi er veldig stolte over å ha samlet millioner i en tid da så mange fortsatt er fra hverandre. Den overveldende positive responsen til årets utrolige show fra NPO, NOS og AVROTROS, og den enorme suksessen til Måneskin og så mange av årets sanger, viser at selv i det 65. året er Eurovision Song Contest sin innvirkning større enn noen gang.

Martin Österdahl, Executive Supervisor


Jeg er ekstremt stolt av teamet bak showene. 1624 personer har jobbet veldig hardt de siste ukene, månedene og to årene for å lage disse utrolige showene i denne bisarre og uvirkelige tiden. Takket være det enorme engasjementet alle deltagende EBU-medlemmer hadde for å sikre at alle artister faktisk kunne være på scenen i Rotterdam og deres tillit til organisasjonen er Eurovision Song Contest tilbake igjen: Med sterke opptredener live på scenen og til slutt en fantastisk vinner.

Sietse Bakker, Executive Producer of the Eurovision Song Contest 2021