MGP endrer regler for sceneopptredener i 2022

Det blir neppe så mange på scena under MGP 2022. som f.eks under Liza Vassilieva sitt nummer i 2020. Foto: Endre Fagervold / escNorge

På escNorges YouTube-kanal og Facebook-side var det i kveld direktesending med MGP-sjef Stig Karlsen og Mattias Carlsson. Mattias er ansvarlig for sceneshowene i MGP, og har hatt regien på flere Eurovision-opptredener som Jowst, Maria Haukaas Mittet, Alexander Rybak. I sendingen fikk vi høre at det blir endringer i reglene for sceneopptredenene i vinterens konkurranse.

Mer likt Eurovision

Stig Carlsson kunne fortelle at de gjerne vil ha mest mulig tid til å planlegge hvert enkelt nummer for Eurovision. Han mener dessuten at det er viktig at de som stemmer fram et nummer, skal få en opptreden som er av en slik type som ikke blir stoppet av reglene i Eurovision. Derfor gjøres det nå arbeid på flere områder for å få MGP til å ligne mer på Eurovision. Både når det gjelder regler og teknologi.

– MGP er på mange måter en øvelse på Eurovision, sier MGP-sjef Stig Karlsen i kveldens sending.

Stig Karlsen kunne ikke bekrefte at det kom til å bli en form for jury i 2022. Han fortalte at de jobber med ulike modeller, men at disse kanskje ikke er klar før MGP 2023.

Maks seks

Dette gjør at det i 2022 blir slutt på gedigne numre med 25 dansere på scenen. I 2022 blir det lov med kun seks på scenen samtidig. Akkurat som i Eurovision. Det forteller Mattias Carlsson til escNorge.

– Så får vi kjøre på med masse dansere i pausenumrene, sier han.

Mattias Carlsson fortalte også at det i EBU jobbes med regler for grafiske elementer på numrene. Det har blitt mer og mer vanlig å «legge bilder» over TV-bildene for å lage en spesiell effekt. Dette vil også kunne få konsekvenser for hvordan MGP-numrene bygges opp scenisk.

MGP-sjef Stig Karlsen la denne gangen spesiell vekt på at det blir et enormt høyt nivå på vokalistene som er med.

– Verdensklasse, sier Karlsen.

Den store låta

Mattias Carlsson fortalte at de jobber med et musikalsk nummer som er megasvært i lydbildet. Vakkert, men også sterkt. Her var planen å kjøre på med alt en har av effekter for å underbygge låta. Men slik blir det ikke.

– Vi vil lage kontrast i stedet, og tror det vil framheve låten best. Låta er så stor og mektig at den vil komme best til sin rett om ikke sceneshowet blir verdens største. Men at artisten får skinne sammen med den mektige lydproduksjonen, sier han.

Carlsson fortalte også at måten «A Monster Like Me» er et av numrene han er aller mest fornøyd med. Dessuten var «Spirit in the Sky» et nummer som han mener han ikke fikk maks ut av på scenen i Tel Aviv.

– Jeg skulle kanskje dratt på med litt mer trøkk. Blant annet i lyset, sier Carlsson.

Hør og se mer inngående detaljer om sceneshow og MGP 2022 i vår sending nederst i artikkelen.

Finalebilletter

Stig Karlsen kunne fortelle at billetter til finalen blir lagt ut før jul. Billettene til delfinalene er allerede klare for salg. De må vente litt med billettene til finalen på grunn av en litt annerledes logistikk enn under delfinalen, med flere artister, låtskrivere og flere folk enn under delfinalene.

Billetter kan du kjøpe her: https://www.eventim.no/artist/mgp/

Se sendingen her!

Del:
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Relaterte artikler
MGP 2022
2022: Alle låtene
Intervjuer
2022: Bekreftede land
Vi teller ned til Eurovision 2022
Dager
Timer
Minutter
Utforsk historien