Dette er et blogg-innlegg og representere kun skribent Morten Thomassens egne synspunkter.
Så skal vi til det landet som var det siste av finalelandene som fikk mindre enn 100 poeng totalt, våre moldovske venner anført av Pasha Parfeni manglet skarve 4 poeng på å få en tresifret poengsum.
Han fikk flere poeng enn forrige gang han deltok, men siden det nå deles ut doble poeng falt han fra enn 11.plass i 2012 til en 18.plass nå i 2023.
Låten «Soarele Si Luna» kom faktisk på plassen før Norge i den første semifinalen, men heldigvis når man gjorde opp etter finalen var endte vår frøken 13 plasser foran til slutt.
Man skulle kanskje tro at dette var en låt som burde fenge juryen, men låter med etniske undertoner fant ikke spesielt mye vei inn i juryhjertene all den tid de bare gav fra seg 20 poeng til denne låten mens folket var nesten fire ganger så glad i denne låten da de gav den 76 poeng.
Underlig nok var det den norske juryen som likte denne låten best og gav den en tredjeplass i finalen, det norske folk var mer likegyldig og gav ikke denne låten poeng.
Noen savnet at Ukraina gav oss noe etnisk og da var det faktisk litt kjekt at våre moldovske venner gav oss den dosen av denne typen musikk vi liker er med i vår elskede konkurranse.
Vi serveres noe som for de fleste nok høres ganske så eksotisk ut og for å liksom krydre det uvanlig har de en kortvokst mann som spille fløyte, instrumentet over alle i øst-europeisk-etnisk musikk.
Vokalt er det vel innenfor, men jeg føler vel at det mangler litt ekte energi i fremføringen, her prøves så godt det kan, men det blir likevel noe tamt og påtatt over dette.
Låten er vel heller ikke spennende nok og kan vel av noen fort føles sånn passe intetsigende og det er jo ikke noen som trekker opp i år konkurranse.
2020-tallet har gitt finaleplass til dette landet alle tre gangene den har vært arrangert og jeg ser vel ingen grunn til at de ikke burde satse på fire på rad på det området neste år.