Melodi Grand Diplomati

Foto: Morten Thomassen

Dette er et blogg-innlegg og representere kun skribent Morten Thomassens egne synspunkter.

Denne uken kom meldingen om at Gåte har bestemt seg for å delta i ESC etter nøye vurdering og det er som kjent det faktum at Israel deltar som skapte denne usikkerheten hos årets norske MGP-vinnere.

Uansett hva man måtte mene om konflikten som pågår og hvem man måtte holde med så er det liten tvil om at Israels deltagelse i årets musikkfest har lagt ett mørkt teppe over hele konkurransen, i hvert fall sett fra vårt norske ståsted.

Jeg har snakket med ledende ESC-fans i Storbritannia og Tyskland og her er en israelsk deltagelse ikke noe tema i det hele tatt og dermed ikke ansett som noe problematisk, men nå må det vel sies at i disse landene er ESC et mye mindre tema enn det er her oppe i det kalde nord.

Gåte har selv sagt at de brukte litt tid på å drøfte om hvordan de skulle bruke sine stemmer og at de først og fremst vil bruke dem musikalsk, men også ytre deres syn på den krigen som pågår.

Vel, det siste bør de nok tenke seg litt om på, her i Norge er det naturligvis allment akseptert at man som artist kan ytre seg om ting som måtte finne på å oppta artisten, men når man entrer ESC-scenen er det faktisk andre spilleregler som trer i kraft.

Det så vi ikke minst i 2019, da ESC ble arrangert og det var den islandske gruppen Hatari som fikk erfare at man må holde tungen rett i munnen, de uttalte seg om deres støtte til Palestina under en pressekonferanse og det førte til en liten reprimande fra EBU hvor de fikk beskjed om å holde politiske tema unna vår kjære konkurranse.

På den nordiske festen dette året som foregikk rett etter den reprimanden de fikk fra EBU hadde jeg selv dette smått ikoniske intervjuet med dem:

De valgte å ta dette «taleforbudet» med litt humoristisk sans, men samtidig understreke at EBU faktisk satte munnkurv på dem og man kan jo bare lure på hva EBU skal gjøre i Malmö hvis noen av deltagerne der skulle føle for å si hva de mener om situasjonen Israel er midt oppe i.

For med Israel til stede vil det åpenbart være en sak mange i pressen vil ønske å vite fra de andre deltagende artister om hvilken mening de har om dette og den israelske artisten selv vil dessverre måtte stå til ansvar for sitt lands gjerninger selv om hun selv ikke har skyld i dem, dog skal det sies at hun på bilder har satt på seg en gul sløyfe som skal være den måten man viser støtte til den israelske hæren, så helt upartisk er hun muligens ikke.

Nå skal det sies til hennes forsvar at ting nok føles annerledes når man sitter midt i eller veldig nær en krisesituasjon sammenlignet med oss som sitter i fredelige Norge og ser dette fra avstand, men det vil ikke frata henne noe ansvar i møtet med publikum i Malmö, hun vil enten vi liker det eller ikke bli syndebukken vi kan gi en slags straff.

Så kan man jo lure på hvilken straff Gåte eller noen andre enn de som deltar i Malmö vil få hvis de uttaler seg om konflikten, for en ting er sikkert, frontene i denne debatten er veldig harde og de som uttaler seg, enten de har sympati for Palestina eller Israel og det brukes veldig sterke ord mot de man er uenig med og det er i det hele tatt veldig lite man finner enighet om her.

Er vel redd for at artister som uttaler seg vil få både mye støtte og mye hat og jeg håper at de deltagende TV-stasjonene har tatt det med i sin introduksjon til deltagelse i ESC og kanskje helst ber dem om å ligge veldig lavt i politisk uttalelse-terrenget, noe som dessverre også fort blir feil det og, da blir de i stedet kalt for feige som ikke vil uttale seg.

Dette i tillegg til den åpenbare sikkerhets-risikoen en israelsk deltagelse vil medføre for både artister og arrangementet gjør at jeg finner EBUs holdning om at «The Show Must Go On» nesten litt foruroligende.

Skal EBU ha egne folk som følger med på hva den enkelte artist har sagt som kan finne på å ha krysset EBUs politiske strek, vel da kan det muligens bli kø utenfor kontoret til Martin Østerdal som er sjefen for ESC når reprimandene skal utdeles og det vil jeg anta vil skape en generell passe dårlig stemning og fjerning av fokus fra det som i utgangspunktet bare er en sangkonkurranse.

Har de ingen tanker om den mulige skaden dette kan gjøre med ESC sitt renomme, tenk om Israel deltar og det kommer et terroranslag mot arrangementet, det er jeg redd kan ta livet av hele konkurransen, hvem vil ønske å arrangere dette senere år, for ikke å snakke om den økte kostnaden for sikkerhet som vel allerede har slått inn.

Så vidt jeg vet skal alle delegasjoner møtes i midten av mars, når den tid kommer håper jeg at EBU og de deltagende nasjoner og ikke minst Israel selv tar til vett og innser at dette er ikke er året der de bør være med, når situasjonen er tilbake til mer normale tilstander må de gjerne komme tilbake.

Som stor fan av den samlende effekten ESC har er mitt største ønske at alle land i EBU -regionen kan være med, også Russland når tiden er inne for det, men akkurat nå er det gode grunner for at noen land ikke kan eller bør være med.

Del:
Relaterte artikler
Basel
Melodi Grand Prix
2024: Alle låtene
Intervjuer
2025: Bekreftede land
Vi teller ned til Eurovision 2025
Dager
Timer
Minutter
Utforsk historien