Hvorfor – ESC – 2023

Dette er et blogg-innlegg og representere kun skribent Morten Thomassens egne synspunkter.

Av og til kan man jo lurer på hva som skjer i vår elskede konkurranse og i denne serien skal jeg kommentere noen episoder og hendelser som så absolutt fortjener tittelen «Hvorfor».

Denne uken skal vi tilbake til fjoråret og det norske bidraget «Queen Of Kings» fremført av norsk-italienske Alessandra som endte på en flott 5 plass hvorav mesteparten av poengene som fikk henne så høyt opp kom fra folket som hadde henne på 3.plass bak to store favorittene det året, Sverige og Finland.

Man, skulle jo tro at jeg burde være fornøyd med en femteplass, vi nordmenn er ikke veldig blaserte med gode plasseringer i ESC, topp-5 har vi bare vært i 12 ganger, men akkurat vår siste topp-5-plassering har jeg ting å utsette på.

For den opptredenen Alessandra gjorde på scenen i Liverpool, bra som den enn var, viste med all tydelighet hvor bakpå vi er på det sceniske sammenlignet md ganske så mange av de landene vi konkurrerer mot.

Litt stygt vil jeg nesten si at vi fremføringsmessig sender en First-price-greie, men mange andre land åpenbart har vært i en butikk med mer eksklusive varer.

Det er med andre ord ikke låten og artisten det står på, men måten låten fremføres på, her virker det som om Norge skal ha det enkelt og sparsommelig og ikke minst mørkt på scenen, gud forby om vi ser hva som skjer på scenen.

Det så vi veldig godt i 2023 og for så vidt også nå i 2024, en ting er nedtonet en annen ting er å få artistene til nesten å forsvinne.

Vel, i 2024 var det dog mye mer liv på scenen under det norske bidraget enn i 2023, i 2024 var nok det største problemet at låten ikke hadde tilstrekkelig momentum til å fenge verken jury eller publikum.

Momentum, det hadde låten til Alessandra til tusen, den var en aldri så liten snakkis allerede før den hadde vunnet den norske finalen og det skjer veldig sjelden vil jeg påstå.

At en fremføring er bare sånn passe visuelt i en norsk finale kan jeg leve med, tross alt skal alle bidragene i den norske finalen føle seg like godt ivaretatt og det blir de vel som oftest.

Men, når låten kommer seg til ESC, da bør man kaste alle beskjedenhet over bord og pøse på med de rette virkemidlene for at den norske låten skal skinne på scenen.

Akkurat det synes jeg vel ikke at man har fått til de siste to årene, og jeg tror hardnakket at det ble vi straffet for i 2023 og kanskje glapp en pallplassering grunnet et altfor mørkt sceneshow 13.mai i fjor, kan for eksempel nevne fire dansere som vi knapt nok så på scenen, hva er egentlig vitsen med slikt?

Se bare på hvordan den i grunnen ganske lignende låten fra Israel «Unicorn» gjorde det hos juryene med det showet Noa Kirel hadde på scenen, det er liten tvil om at juryene som har 50% av makten lar seg forføre av sceneshow som sitter og viser frem låten på beste måte.

Norge virker det som ikke ønsker å være med på sjarmere-juryen-med-et-bra-show-kjøret og da får vi betalt som vi gjør fra juryen og da må man jo bare spørre seg hvorfor NRK kjører denne linjen.

Man kan jo håpe på at en ny MGP-general har andre ønsker på hvordan låter skal se ut visuelt, uansett er vår låt fra ESC-2023 fortsatt en kul låt.

Del:
Relaterte artikler
Basel
Melodi Grand Prix
2024: Alle låtene
Intervjuer
2025: Bekreftede land
Vi teller ned til Eurovision 2025
Dager
Timer
Minutter
Utforsk historien