2007-08: Latinopop og Mira og Maria

MGP_logo_20072007:

Det var bare å slå fast at 2006 års avvikling av MGP hadde vært en formidabel suksess for NRK. Ideen om å bringe Melodi Grand Prix ut til folket hadde slått an og fått ellers så trøtte og likegyldige nordmenn til å samles om konkurransen i en folkefest. Fra Finnmark i nord til Agderfylkene i sør begynte nå mange kommuner å ytre ønsker om å få holde en delfinale, for en plass i solen kunne på sikt bety reklame for det lokale næringsliv og inntekter i form av turisme for kommunene.

Dette store arrangementet kostet penger og arrangørene måtte derfor innehente lokale sponsorer samt stille med en herskare av frivillige for å kunne gjennomføre en delfinale. Dessuten måtte arrangøren kunne stille med en sal som var stor nok og som egnet seg til denne type arrangementer.
Det manglet ikke på forslag og kreative ideer i kommunene men mange var lite gjennomførbare og enden på visa ble at årets delfinaler skulle som i fjor legges til ”Finnmarkshallen” i Alta og ”Nordlandshallen” i Bodø. Dessuten hadde Stokke i Vestfold fått tildelt en semifinale som skulle avvikles i Brunstad Conference Center, et nytt konferansekompleks drevet i regi av den kristne menigheten ”Smiths Venner”.

{youtube}ijBVZcFGZAw{/youtube}

Delfinalene var videre en ren blåkopi av fjorårets arrangement. Totalt atten bidrag var med i de tre delfinalene og publikum avga sine stemmer pr telefon eller sms. De to melodiene som fikk flest stemmer gikk rett til finalen, nummer tre og fire gikk til andre sjansen mens nummer fem og seks ble slått ut av konkurransen.

Programlederne var også de samme som året før. Synnøve Svabø og Stian Barsnes Simonsen hadde noe heseblesende men stødig ledet MGP 2006 og fikk derfor sjansen igjen. Det som derimot var nytt var følgende:

{youtube}Ji4M4lT9FdY{/youtube}

Journalisten Jostein Pedersen, som hadde vært fast kommentator av ESC på NRK siden 1996 og som hadde vært med som assisterende programleder i MGP året før, var ikke lengre ønsket som kommentator og NRK hadde overlatt denne oppgaven til Per Sundnes, kjent musikkjournalist fra NRKs ”Store Studio”. Jostein var kjent for sine giftige og fargerike kommentarer av andre lands bidrag og representanter til irritasjon for noen og til stor fornøyelse for andre. Jostein hadde derfor en stor fanskare som ikke var fornøyd med denne avgjørelsen fra NRKs side og var således meget skeptiske til Per Sundnes sin innmarsj i MGP og ESC.

{youtube}U2X2iGO1Lj8{/youtube}

Etter at tre godt gjennomførte semifinaler og ”Siste Sjansen” var avviklet så finaleheatet slik ut i Oslo Spektrum 10 februar 2007:

Fra Alta: Torhild Sivertsen & The Funky Family med melodien ”Love on the Dancefloor” og gruppa “Infinity” med melodien “Hooked on you”

{youtube}tbqkALdynxg&feature=related{/youtube}

Fra Bodø: Guri Schanke med “Ven a bailar conmigo” og “Dusty Cowshit” med “Chicken Rodeo”

{youtube}tXGgXY1raA0&feature=related{/youtube}

Fra Stokke: Gruppa “Crash” og melodien “Wannabe” og dansebanddronningen Jenny Jensen med bidraget ”Vil du ha svar”, for øvrig finalens eneste melodi med norsk tekst.

{youtube}3GaUZnKMctg&feature=related{/youtube}

Fra Siste Sjansen: Jannicke Abrahamsen med ”Rocket Ride” og Trine Rein med ”Maybe”

{youtube}i-eAa_ivIRM{/youtube}

Oslo Spektrum var igjen fylt til siste plass da Synnøve Svabø og Stian Barsnes Simonsen ønsket velkommen til et nok en spektakulært MGP finale og salen kokte av forventning. ”The Greenroom” var som vanlig flyttet ut i salen og det var Per Sundnes som skulle besørge intervjuer og kommentarer fra artistene. Selve scenen var et glitrende inferno av lysskjermer som skulle utgjøre bakgrunnen for de ulike artistene.

{youtube}gCFqHE9eBpU&feature=related{/youtube}

Dette året som tidligere år var det flere ”svenske” bidrag i finalen, faktisk fire av de åtte melodiene som var stemt videre til finalen var av svensk opphav.

Det var utpekt flere favoritter bl.a den unge og lovende gruppa ”Crash”, Jannicke Abrahamsen og gruppene ”Dusty Cowshit” og ”Infinity”. ”Crash” var fra Haldenområdet og hadde eksistert som gruppe noen år og hadde nå blitt tilbudt å framføre Trond Holters (fra Wig Wam) ”Wannabe”. Gruppa var et friskt pust innenfor rockesjangeren og låta var et fyrverkeri av en låt med innlagte saltoer, masse pyro og en svært fengende melodi. Gruppe hadde for øvrig ikke bare MGP premiere i Stokke men også TV premiere.

{youtube}H9fJyfoTVJA{/youtube}

Jannicke Abrahamsen var Grand Prix klubbens egen favoritt. Hun hadde tidligere vært barnestjerne og var nå relativt stor på musikalscenen. Hennes melodi ”Rocket Ride” var skrevet av svenskene Thomas G:son og Andreas Rickstrand med norsk alibi fra Knut-Øyvind Hagen. Melodien var svært fengende og dansbar og hadde en god koreografi som gjorde seg godt på scenen. Den var som hentet ut fra den svenske ”Melodifestivalen” og det var kanskje derfor den appellerte så sterkt til MGP fansen.

Gruppa ”Infinity” hadde vært store siden midten av 90-tallet og hadde hatt en del singler på de norske hitlistene. Deres ”eurodance” inspirerte melodier hadde også gjort seg bemerket i Finland og Japan og et av deres album hadde blitt utgitt også i disse landene. Deres melodi ”Hooked on you” skrevet av Birgitte Moe og Rune Minde var derfor en favoritt hos ”dance” folket, selv om ”dance” æraen delvis var over.

{youtube}x77XJJLYAS0{/youtube}

Artistene som hadde flest fans i salen var uten tvil ”Dusty Cowshit”. Mossegruppa som i utgangspunktet teller 10 personer stilte med 6 utvalgte medlemmer på scenen og framførte gruppas egen ”Chicken Rodeo”. Gruppa var kjent for å velge seg relativt kjente melodier for så å gjøre de til sine egne med westernpreg og mye ironi, og deres ”Chicken Rodeo” var i nettopp denne gaten.

Alle artistene i finalen gjorde en fremragende innsats på scenen godt drevet fram av et overentusiastisk publikum i salen, som til stadighet fikk servert ”Dingish Kahn” som allsang for å få opp stemningen. Artistene som kanskje fikk mest applauser og stående ovasjoner under hele framførelsen var Jannicke Abrahamsen og Guri Schanke. Årsaken var nok Jannickes medrivende melodi og koreografi og Guris  stadige kostymeskifte under framførelsen. Ironisk nok var begge melodiene ”svenske” og Thomas G:son hadde en finger med i spillet på begge to.

Etter at de åtte melodiene hadde blitt framført skulle fire melodier videre til ”Gullfinalen” og publikum fikk sin tilmålte tid til å stemme på sin kandidat(er). I denne pausen underholdt NRKs glitrende korister med et discopreget medley, som kuliminerte i at alle 18 artister som hadde vært med i MGP kom ut på scenen og stemte i sluttrefrenget.

{youtube}2g6M3hVm3KU{/youtube}

Så var det igjen programledernes tur til å annonsere hvem som hadde gått til ”Gullfinalen” og overraskelsen var ganske stor hos mange da det viste seg at Guri Schanke hadde gått videre med ”Ven a bailar conmigo” på bekostning av ”Infinity” og ”Hooked on you”. Ellers var de andre forhåndsfavorittene med i ”Gullfinalen”, ”Crash”, ”Dusty Cowshit” og Jannicke Abrahamsen. Sistnevnte hadde klart kunststykket og først bare komme til ”Siste sjansen” for så å ende opp i ”Gullfinalen”. Noen stemmerberettigede ønsket seg nok veldig sterkt en rakettur til Helsinki.

Artistene framførte igjen sine melodier og mens publikum igjen stemte på sin kandidat var det Christine Gulbrandsens tur til å underholde med en medley bygd på ”Alvedansen”, hennes vinnermelodi fra året før, og hennes nye melodi ”Dansekjolen”.

{youtube}pgpAvaGHSVI{/youtube}

Landet var som vanlig delt inn i fem distrikt når telefonstemmene skulle avgis og i tillegg var det tre fagjuryer fra Alta, Bodø og Stokke som kunne dele ut 2000, 4000, 6000 og 10 000 poeng. Det var fagjuryen som startet poengutdelingen og de ønsket seg ”Crash” som vinner, 24 000 poeng sørget for det. Fagjuryen hadde videre stemt fram en tredelt andre plass på de andre melodiene med 14 000 poeng.

Folkets telefonstemmer endret dette bildet totalt da fire av fem regioner hadde Guri Schanke og ”Ven a bailar conmigo” på førsteplass og da siste stemme var fordelt var det nettopp hun som gikk av med seieren med 108 541 poeng foran andre plassen Jannicke Abrahamsen med 78 433. Salens reaksjon var blandet og pendlet mellom buing og vill jubel mens Guri gikk den lange veien gjennom salen fra ”The Greenroom” til scenen for å motta folkets hyllest. Nok et ”svensk” bidrag hadde vunnet MGP og denne gangen var dessuten takten spansk.

Deler av pressen var ikke nådig og flere slaktet vinnerbidraget og mente vi burde melde oss ut av konkurransen om det var slik at vi ikke selv klarte å produsere gode norske melodier. Men det var det norske folk som hadde talt og Guri Schanke reiste til Finland for å forsøke å kvalifisere Norge til finalen i ESC 2007. Siden ”Alvedansen” bare ble nummer 14 året før var Norge ikke direkte kvalifisert og måtte altså gjennom en kvalifiseringsrunde.

Hartwall_Arena”Ven a bailar conmigo” var en latinopopmelodi, som sikkert appellerte til nordmenn som til vanlig ferierte langs spanskekysten, men ville den overbevise Europas lunefulle stemmeberettige om at den fortjente en plass i finalen? Guri Schanke gjorde sitt beste da hun entret scenen i Hartwall Arena i Helsinki den 10. mai 2007 og store deler av Norges TV seere krysset fingrene.

Guri burde ha sceneerfaringen inne. Hun hadde vært med i utallige musikaloppsettninger og hadde lang TV erfaring og hadde dessuten tatt Norge med storm med sin andre plass i ”Skal vi danse”. Guris nummer hadde gjennomgått et par små forandring siden finalekvelden i Oslo Spektrum. De to svenske danserne som var med der var byttet ut med to norske, Guri hadde fått lengre hår og de tre koristene hadde fått en mer framtredende plass på scenen.

Kameraføringen under semifinalen var dessverre ikke til Norges fordel. For mange avstandsbilder gjorde at flere av detaljene ved framførelsen ikke kom til sin rett og TV publikum ble sånn sett snytt for detaljer i forbindelse med kostymeskiftene. Og da telefonstemmene fra Europa var opplest og vedtatt viste det seg at det ikke var kommet inn tilstrekkelig stemmer til Norges fordel og Norge gikk ikke videre til finalen.

{youtube}VJvEDLOjWNM&feature=related{/youtube}

På mange måter var ikke dette spesielt overraskende da mange inklusive deler av pressen i utgangspunktet mente at feil melodi hadde vunnet. Norske ESC-fans syntes det var spesielt uheldig at Guris melodi vant, da låten ikke representerte noe norsk eller noe nytt i ESC sammenheng og var tidlig ute med å dømme bidraget nord og ned. Men igjen, det var folkets telefonstemmer som hadde sørget for vinnerbidraget og sånn sett hadde Norge bare seg selv og sine TV seere å takke.

Guri_SchankeDet er en liten mulighet for at dette dårlige resultatet påvirket NRK til å redusere utenlandske opphavsmenn/kvinner fra MGP i framtiden, i alle fall minsket rene svenske bidrag betraktelig de kommende år og de fleste bidrag i MGP ble igjen norske.

Guri Schankes videre karriere har ikke latt seg påvirke av ESC nederlaget. ”Ven a bailar conmigo” gikk rett inn på førsteplassen på Norsktoppen i tiden etter MGP finalen og Guri har hatt mange jern i ilden både på revyscenen og i TV etter sin debut i MGP og ESC.



MGP_2008_logo2008:

Selv om mange mente at Norges raske sorti fra semifinalen i ESC i 2007 var ganske så fortjent, tok NRK fatt på 2008 års avvikling med ny glede og masse optimisme. Per Sundnes, som hadde overtatt kommentatorrollen etter Jostein Pedersen året før, var svært MGP interessert og boblet over av gode ideer. Kloklig lyttet NRK og underholdningsavdelingen til hans råd og forslag og Per fikk derfor en mye mer framtredende rolle i produksjonen en det som kanskje var tenkt i utgangspunktet.

Per ønsket nok å bygge videre på ”Melodifestival”-konseptet med delfinaler rundt omkring i landet, noe som NRK hadde innført et par år tidligere, men han ønsket også å involvere flere kjente navn i konkurransen for å løfte kvaliteten. Per var musikkjournalist og hadde en stor kontaktflate og kunne således påvirke kjente og dyktige artister og komponister til å sende inn bidrag eller til å delta som artist. I tillegg skulle han dette året være programleder for sendingene, en oppgave han tok fatt på med stor iver, og mye av den voksende interessen for MGP hos publikum kunne nå tilskrives Per Sundnes.

{youtube}MkCvcad4ZUg{/youtube}

Bodø arrangerte en av delfinalene for tredje året på rad og to nye byer fikk æren av å avvikle de andre. Stavanger hadde erfaring med MGP finaler på 80 og 90-tallet mens Kongsvinger var ny i denne sammenheng. Begge byene hadde lokale krefter og aktører i ryggen, som sammen med frivillig mannskaper skapte en iver og entusiasme rundt arrangementet som hadde vært fraværende mesteparten av tiden MGP hadde eksistert. MGP hadde blitt business for kommunene og riktig eksponering hadde mye å si for det lokale næringslivet og turismen.

18 melodier skulle i ilden fordelt på tre delfinaler. De to med flest stemmer gikk direkte til finalen i Oslo Spektrum mens andre og tredje plassen fikk en ny mulighet i ”Siste Sjansen” rett før finalen. Nummer fem og seks ble slått ut av konkurransen.

{youtube}4RLszOV2kms&feature=related{/youtube}

Etter all kritikken om utenlandske bidragsytere i MGP de siste årene gjorde NRK sin lille endring i all stillhet dette året. Konkurransen var fremdeles åpen for alle og det var kommet inn over 600 bidrag, men bare 34 % av melodiene var norske. Tross dette lave antall norske bidrag var alle de 18 melodiene som ble plukket ut til de tre semifinalene norske og det kan tyde på at kritikken hadde nådd fram til NRK (senere dette året ble det offisielt bestemt at bidragene heretter skulle ha norsk opphav eller på en eller annen måte være et samarbeide med en norsk komponist/tekstforfatter).

{youtube}8i_WQWtuAEU&feature=related{/youtube}

De tre semifinalene ble vellykket gjennomført i henholdsvis Bodø Spektrum (ny del av Nordlandshallen), Kongsvingerhallen og i et gedigent telt på 5700 kvadratmeter i Sandvigå i Stavanger. Teltet var satt opp på tomten til Stavangers kommende kulturhus og rommet 3000 tilskuere. ”Siste Sjansen” ble avholdt på ”Stratos, en nattklubb på taket av Folketeaterbyggningen i Oslo. Videre til finalen i MGP gikk følgende bidrag:

Fra Stavanger: Veronica Akselsen og balladen ”Am I supposed to love again” og samiske Ann-Mari Anderssen med den sami-etniske melodien ”Andagassii”

{youtube}FzPLjxamok0&feature=related{/youtube}

Fra Kongsvinger: Rockegruppa ”Crash” med ”Get Up” og Maria Haukaas Storeng med den Motown inspirerte låta ”Hold on be strong”

{youtube}dIzSHl0bQ5Q&feature=related{/youtube}

Fra Bodø: Torstein Sødal med balladen ”Eastern Wind” og gruppa ”King of Trolls” med melodien ”Far away”

{youtube}1Nrk3zOUhxc&feature=related{/youtube}

Fra ”Siste Sjansen”: Jentetrioen ”Thinkerbells” med melodien ”Hold On” og hele Norges dansebandgruppe ”Ole Ivars” med bidraget ”Som i himmelen”.

{youtube}XHdYns643DM&feature=related{/youtube}

De mest forhåndsomtalte melodiene og artistene var nok Lene Alexandra (kjent glamour modell) med bidraget ”Sillicone Vally”, Michelle Purvis (kjent fra TVNorges Dansefeber) med ”Baby don’t stop the music” og Nicholas Carlie (programleder fra VG-lista Topp 20) med melodien ”Colliding”. At MGP er en uforutsigbar konkurranse fikk disse unge artistene fort merke da de etter generalprøvene var utropt til å gå direkte til finalen. Dessverre slo ikke pressens spådommer til og de røk alle ut av konkurransen i sine respektive semifinaler.

{youtube}b4HXs5fkJ_8&feature=related{/youtube}

Startfeltet i MGP finalen den 9. februar 2008 var åtte gode men svært forskjellige melodier, som folket hadde stemt fram som sine favoritter. En av favorittene var Maria Haukaas Storeng, mest kjent fra Idol hvor hun røk ut halvveis i konkurransen og mindre kjent som barnestjerne og tittelrolleinnehaver i musikalen ”Annie” fra 1991. Hun sang bidraget ”Hold on be strong” skrevet av Mira Craig. Melodien var en meget rytmisk og melodiøs popballade klart inspirert av 70 tallets Motown sound og praktfultt framført av Maria.

{youtube}B4Jzsue8hxM&feature=related{/youtube}

Andre favoritter var Torstein Sødals kraftfulle ballade ”Eastern Wind” skrevet av Christian Ingebretsen og Eivind Rølles og Veronica Akselsen med den tangoinspirerte og litt triste ”Am I supposed to love again” skrevet av Laila Samuelsen og Anne Takle.

{youtube}UYf2B0-JS1Q&feature=related{/youtube}

Etter at de åtte melodiene var framført var det Jahn Teigens tur til å underholde. Som pauseinnslag, mens publikum stemte på sine kandidater til ”Gullfinalen”, framførte han til stående ovasjoner og allsang et potpurri av kjente og kjære Teigen melodier opp gjennom årene. Jahn Teigens status som folkekjær artist i Norge de siste 30 år var helt udiskutabel etter denne opptredenen.

Oslo Spektrum kokte i takt med den ene MGP schlageren etter den andre, ispedd noe av Jahns andre store hits og applausene ville ingen ende ta. Det hele kuliminerte i at Per Sundnes presenterte hilsener fra hele kjendisnorge på storskjerm til Jahn i anledning hans 30 år lange karriere. For øvrig var alt som kunne krype og gå av tidligere MGP artister og andre kjendiser til stede i salen og denne hyllesten må ha vært et spesielt og rørende øyeblikk for Jahn.

{youtube}cUbm-4taYUA&feature=related{/youtube}

Per Sundnes kunne omsider roe ned salen og åpne konvoluttene med de fire artistene som hadde gått til ”Gullfinalen” og en etter en måtte de fire finalistene Torstein Sødal, Veronica Akselsen, ”King of Trolls” og Maria Haukaas Storeng ta seg den lange veien fra ”greenroom” til scenen til publikums hyllest. Finalemelodiene ble så framført på nytt til stor jubel fra salen.

Publikum fikk igjen anledning til å stemme på sin favoritt og etter at fjorårets vinner Guri Schanke hadde gjort en musikalmedley med norsk ”mgp tekst”, som viste hvilken sjanger hun behersker best, og raskt sunget seg gjennom ”Ven a bailar conmigo”, var det tid for avstemming.

{youtube}vAhptHrhKDo&feature=related{/youtube}

I tillegg til fagjuryene fra Bodø, Kongsvinger og Stavanger var Norge igjen delt inn i fem regioner og totalt åtte juryer skulle dele ut sine poeng. Bortsett fra Stavanger juryen og ”Sør” Norge, som hadde sørlendingen Torstein Sødal på første plass, hadde alle juryer ”Hold on be strong” og Maria Haukaas Storeng som nummer en og sånn sett ble ikke avstemmingen det minste spennende. Maria tok raskt en formidabel ledelse og hele Norge var enig om denne avgjørelsen.

Med 195 661 stemmer vant Maria Haukaas Storeng over andre plassen Torstein Sødal og ”Eastern Wind”, som fikk 118 095 stemmer. ”King of Trolls” ble nummer tre og Veronica Akselsen ble nummer fire og melodien ”Hold on be strong” hadde altså slått knock out på de andre ”Gullfinale” melodiene.

{youtube}qDDsw9XkqHc&feature=related{/youtube}

De to MGP debutantene Maria Haukaas Storeng og opphavskvinne Mira Craig kunne lykkelig innkassere vinnerbilletten til Beograd i Serbia i mai. Utsiktene til å sette Norge på kartet poengmessig var svært stor ifølge norske musikkjournalister og folk ellers og det var derfor med stor forventning det norske folk benket seg foran TV skjermene den 20. mai for å se om Norge klarte å kvalifisere seg til finalen.

Konkurransen hadde nå så mange deltagerland at det måtte to semifinaler til. De ni beste melodiene i hver semifinale gikk til finalen og det tiende bidraget i hver semi ble valgt ut av en jury. I tillegg var de fire store bidragsyterne Storbritannia, Spania, Tyskland og Frankrike direkte kvalifisert sammen med vertslandet. Det vil si at det nå var plass til 25 bidrag i finalen mot tidligere 24.

{youtube}_Vejnp1YXO4{/youtube}

Maria hadde fått ny styling og koreografi til framførelsen i Serbia og hun gjorde stort inntrykk på Europa i semifinalen. I en vakker blå kjole og med en koreografi som satt som et skudd sang Maria Haukaas Storeng Norge rett inn til en plass i finalen. Faktisk ble Norge nummer fire av nitten land i den første semifinalen og dette var en god indikasjon på at en god plassering i finalen var innenfor rekkevidde. Den andre semifinalen ble avholdt to dager sener hvor nitten nye land måtte i ilden og ti av disse gikk videre til finalen.

Beograd_ArenaSiden Norge ikke deltok i finalen i 2007 var spenningen ekstra stor hos det norske folk da Maria Haukaas Storeng gikk på scenen i Beograd Arena, som siste land ut i ESC finalen den 24.mai 2008. Maria gjorde en strålende framførelse og på en selvsikker og profesjonell måte kom hun gjennom TV skjermene i de europeiske hjem og rørte noe i deres hjerter og etter responsen fra publikum i salen å dømme kunne det tyde på at dette ville gå den rette veien.

Norge hadde en annen fordel også, som kunne vise seg å få betydning. Som siste land til å framføre sitt bidrag før avstemmingen var det en liten sjanse for at TV publikum i Europa ville huske denne melodien best og dermed gi den poeng.

Avstemmingen begynte stille og rolig for Norges del men snart ble det klart at Norge faktisk lå i topp 10 og etter ytterligere poeng klatret helt opp i topp 5. Der forble Norge under siste del av avstemmingen og da siste poeng var avgitt og Russland hadde vunnet, hadde Norge fått 182 poeng og en totalt femte plass i konkurransen. Norge hadde dessuten blitt Vest-Europas beste nasjon med bare land fra Øst-Europa på de fire første plassene.

Publikum_ESCJubelen i den norske leieren var enorm og likeledes i de norske hus og hytter. Maria Haukaas Storeng og Mira Craig hadde gjenopprettet den norske æren i ESC, fra en forsmedelig utestengelse fra finalen året før til en plass i solen dette året. Jentene kunne derfor med hevet hode reise hjem til Norge hvor de på mange måter mottok samme hyllest som ”Bobbysocks” hadde gjort noen tiår tidligere, bare i mer kontrollerte former.

Denne femteplassen gjorde noe med MGP, konkurransen ble nesten over natten ”stueren” blant norske musikere og artister og det var ikke lengre negativt å delta verken som artist, musiker eller opphavsmann/kvinne. Nå snakket alle varmt om konkurransen og den fikk også en helt annen status blant musikkjournalister og pressen generelt. Mye av æren skal selvfølgelig tilskrives Per Sundnes og NRK men også Maria Haukaas Storeng og Mira Craig, som kanskje mer rakrygget stod inne for konkurransen og sitt bidrag en artister og komponister hadde gjort tidligere.

Mira_og_Maria_2For jentene ble MGP og femteplassen i Beograd en helt annen døråpner for videre suksess en noen kunne ha tenkt seg og begge artistene har i dag strålende karrierer. ”Hold on be strong” ble en megahit i Norge og lå på alt som fantes av norske hitlister. Jentene har fått masse eksponering i presse og TV og dessuten blitt anerkjent utenlands.

En femteplass i Beograd var starten på et eventyr for Maria Haukaas Storeng og Mira Craig, et eventyr som kan vare i mange år om kvaliteten opprettholdes og tas vare på.

Del:
Relaterte artikler
Basel
Melodi Grand Prix
2024: Alle låtene
Intervjuer
2025: Bekreftede land
Vi teller ned til Eurovision 2025
Dager
Timer
Minutter
Utforsk historien