Ti år har gått siden dagens velkjente Eurovision-logo ble introdusert: I dag slapp EBU og Eurovision.tv en liten overraskelse, da hjertelogoen nå har blitt oppgradert.
Logoen har blitt enklere i formene, og nettopp det er grunntanken: Den ti år gamle Eurostyle-logoen (Eurostyle var fonttypen), viste seg å fungere mindre dårlig både i liten størrelse – samt på dagens HD-skjermer.
Moderniseringen har tatt i bruk den nyere skrifttypen Gotham, som i designerverdnen anses som «siste skrik» og en av de fontene som egner seg aller best på skjermene. Designet er utført av nederlandske Cityzen Agency.
Tilbake i 2004 var tanken å kun bruke den ensfargede logoen, med vertslandets flagg i hjertet, slik som gjengitt her:
Dette prinsippet ble i 2006 lettet på, og fra dette året ble det tillatt å sette et adskillig større særpreg rundt hvert års logo og motto. Alle husker jo boblene fra Oslo i 2010:
Slikt blir det også for Østerrikes del neste år, der nå arbeidet starter for å finne temaet bak og til neste års konkurranse.
Utgangspunktet er nå klart, og fra i dag vil den gjeldende «rene» logoen se slik ut: