Agnete vil bygge sin fanbase og gjøre «Icebreaker» mest mulig kjent for flest mulig før finalen i Mai. Slikt koster penger. Men det er ikke noe problem når man er fra Nesseby. Det er hjembygda som er med og sponser turnèen.
Avisa Nordlys skriver i dag at kommunen har bevilget 75.000 til å støtte deres Agnete til turnèen. Landene Agnete skal besøke er Sverige, Danmark, Finland, Nederland. Storbritannia, Spania, Polen, Hellas og Frankrike.
I forbindelse med turnèen skal det lages fem ulike remixer av låta med kjente artister i hvert av landene hun besøker. Denne uka spilles det også inn et postkort i hennes hjemdistrikt rundt Nesseby. Postkortet skal spilles før Agnete inntar scenen og fremfører Icebreaker i Stockholm. For tiden holder hun også på med innspilling av musikkvideoen til Icebreaker. Videoen har premiere 15.april.
Agnete skal delta på Eurovision in Concert i Amsterdam den 9. april, som en del av turnèen. Det kan også virke som hun skal delta på The London Eurovision Party den 17, april, men dette er ikke bekreftet enda.
Icebreaker ligger på rundt en tiendeplass på oddsen, og omtrent det samme på ulike fanmålinger. Så gjenstår det å se hvilke resultater Agnetes PR innsats vil gi.
Det er noe omdiskutert hvor stor effekt slike turnéer før finalen har på resultatet i ESC.. Men det vel alle er enige om er at det bra for aritsten og låta å gjøre seg kjent for flest mulig når det gjelder å få et større publikum.
ESCNorge skal følge Agnete tett og kommer tilbake senere med både intervjuer og annet stoff.