Noen få ble stjerner, andre hørte vi aldri noe mer til. Men samtlige vinnere av Eurovision har en historie. Vi tar en dykk inn i både det kjente og ukjente, der vi forsøker å finne ut hva som hendte med navn og artister etter en Eurovision-seier. Denne gangen skal vi ikke veldig langt tilbake og setter kursen mot Oslo 2010.
Lena Meyer-Landrut ble i forkant av Oslo-finalen raskt en favoritt, spesielt på hjemmebane gjennom tyskernes talentutvelgelse Unser Star für Oslo. Uten noe større erfaring ble hun av 20 lovende artister som ble plukket ut til konkurransen, og hun ble nesten umiddelbart fremhevet som et usedvanlig talent og en sterk kandidat til å vinne det hele. Noe hun selvfølgelig også gjorde.
Satellite ble en av de få Eurovision-låtene som startet å surre rundt på radioene og på nedlastingslistene i forkant av selve TV-showet, og etter seieren i Telenor Arena gjorde hun noe ingen andre tidligere vinnere hadde prestert: Å gå rett til topps på VGs Topp 20.
Det blir hevdet at Lena, Tyskland (og Norges) seire var sterkt medvirkende til å bringe land som Italia og Østerrike tilbake til konkurransen etter ett tiår med sterk østeuropeisk dominans. Det hører også med til historien at Lenas opptreden omtrent satte seerrekord i Tyskland, med en markedsandel på 50 prosent under finalesendingen.
Satellite toppet også den felles europeiske låtlisten som den første Eurovision-vinneren gjennom tidene.
Albumet My Casette Player gjorde i etterkant helt greit, men manglet en god annenlåt som kunne videreføre Lenas karriere også utenfor det tyskspråklige markedet. Imidlertid var det flere låter på utgvivelsen som allerede hadde vært fremført under Unser Star, og kanskje var det like greit å utnytte publiseten og ikke vente for lenge med å skrive en mengde nye låter.
Så hendte det ingen ventet, selv om det allerede hadde blitt spøkt med allerede i Oslo: Lena stilte opp på egen hånd i neste års utgave av Unser Star der hun fremførte alle låtene, samtlige fra et nytt album. Vinnerlåten Taken by a Stranger førte Lena til Düsseldorf på hjemmebane, der låten innkasserte en helt grei tiende plass.
Etterfulgt av albumet Good News, ble igjen både låt og album storselgere på hjemmemarkedet – men denne gangen var interessen noe labrere utover landegrensene.
Et nytt album Stardust kom i 2012, mens hennes nyeste utgivelse fra 2015 ble hetende Crystal Sky og førte Lena forsiktig inn i mer elektronisk popterreng. Traffic Lights ble nok en stor hit på det tyske markedet. Her jobbet hun blant annet sammen med Laila Samulelsen på flere av låtene.
Selv om vi i nord knapt har hørt noe fra Lena seks år etter seieren i Oslo, må det sies at hun har etablert seg som et toppnavn innen tysk popmusikk. Hun har også vist at hun slett ikke er noen nikkedukke for produsenter og plateselskap, og har etter hvert også stått frem som en utmerket låtskriver.