Blogg: Mine forventninger til MGP2017: Norsk fest, spenning og bredde.

I morgen, onsdag 25.janaur får vi vite hvem som blir programledere for MGP. Om snaue to uker får vi vite hvem som er årets artister og høre smakebiter i av årets låter. Dette er mine håp og forventninger til årets MGP. 

I 1991 innkalte daværende underholdningssjef Totto Osvold til pressekonferanse. Årets norske finale ble avlyst. De innsendte låtene var for dårlige. Jahn Teigen var plukket som programleder for den avlyste finalen. I stedet ledet han et slags talkshow om MGP hvor en spesialinvitert låt ble presentert. Det var årets norske bidrag. Det ble Just4Fun med «Mrs. Thompson» skrevet av en av daværende norsek låtskriverstjerne Dag Koslrud. Det endte med en 17.plass av 22. TV3 arrangerte det året et alternativt MGP hvor de refuserte konkurrerte. Vinner ble Heidi Halvorsen med «Et Liv». Men siden TV3 ikke er medlem av EBU avviste NRK denne vinneren.

Året etter slo NRK på stortromma og fikk med seg det beste og mest populære av norske artister. Det var riktignok litt ukjente Merete Trøan som vant med «Visjoner», men hun danket da ut artister som Wenche Myhre, Stephen Ackles. Ottar «Big Hand» Johansen, The Contenders, Carl Robert Henie og Scandinavia som alle var populære artister på den tiden. Det var den hittil største finalen noensinne og ble for første gang avviklet i Oslo Spektrum med Bettan og Jahn Teigen som programledere. Presse og fans var enige om at det var skjedd et løft for MGP, selv om den norske vinnerlåta ikke fikk den aller beste plasseringen. Den endte opp på en 18.plass av 23. En overskrift i en avis, jeg tror det var VG var dagen etter finalen: «Takk til NRK som viste at de kunne».

I 2007 røk Norge ut av semien i Eurovision Song Contest med Guri Schankes «Ven a bailar conmigo». Det var andre gang Norge hadde MGP med delfinaler. Året etter fikk NRK med seg utelukkende norske låtskrivere og satsetk målbevisst med Per Sundnes som musikkansvarlig. Det førte til at «Hold on be strong» med Maria Haukaas vant i MGP og sikret en flott 4.plass. Året etter husker vi alle. Aleksander Rybak feide alle av banen og slettet alle rekorder med «Fairytale» og Norge arrangerte Eurovision i 2010.  Mange holder årene rundt 2008-2010 som en gullalder for MGP, med høy interesse og gode seertall. En ny nedadgående kurve startet i 2011, som varte til 2014.

Men så tok NRK grep for å løfte selve showet til den norske finalen året etter i 2015. Delfinalene, som hadde hatt synkende billettsalg og seertall ble kuttet ut til fordel for en stor fest i Spektrum med Kringkastingsorkesteret og mer spektakulært show. Vinneren ble for de fleste ukjente Kjetil Mørland og Debrah Scarlet med «A monster like me», som fikk en flott åttende plass, og ble kåret til den beste låta av alle som medvirket i den internasjonale finalen. Men selve finalen fikk igjen høye seertall, og showet som sådan ble godt mottatt av fans og i presse.

2016 ble på mange måter en nedtur. Jeg synes låtene var jevnt gode, men vi manglet den ene, suverene låta som en med en gang kan høre og tenke: Yess! Der var den! Jeg hadde mest tro på «Icebreaker» og trodde den kunne greie topp ti i ESC. Men med en syk artist som måtte avlyse prøver, og muligens nedskalere showet noe så ble det en nedtur på så mange måter. Også resultatmessig. Vi røk ut i semien. Men showet i 2016 ble av mange sett på som et av de beste noensinne og seertallene var oppe i 1,5 millioner på det høyeste. Det var dermed oppe i 2010 nivå.

Men min lille historieforelesing i starten har et poeng. Det er nemlig at NRK har hatt en evne til å løfte seg etter fadeser i MGP. De har stort sett fått til bedre finaler og etterhvert bedre resultater når de har valgt å gjøre noen grep for å forbedre og forandre konseptet fra året før. Jeg tror at musikkansvarlig Jan Fredrik Karlsen og prosjektleder Stig Karslen og resten av er antakelig rimelig sultne på revansj. Særlig for Jan Fredrik Karlsen som har frilanskontrakt med NRK vil det være vanskelig å sitte rolig om Norge skulle ryke ut i semien også i år. Kringkastingssjefen har også for første gang gitt hele NRK beskjed om at å vinne Eurovision er et prioritert mål for NRK i de kommende åra. Derfor har jeg tro på at det vil skje igjen, det som har skjedd før etter svarte hull i MGP-historien. NRK reiser MGP som en Phoenix. De har allerede gjort noen endringer som jeg mener er av det positive, blant annet har hele NRKP1 og P3s musikkredaksjon vært med å plukke låtene, og de har laget en annen type avstemning som skal gi mer spenning.

I morgen får vi vite programlederne. Vi i escNorge og GrandPrixklubben ble først varslet om at programlederne skulle avsløres rundt førjulstider i forbindelse med at billettsalget startet. Så ble det utsatt til i morgen, onsdag 25.januar. Jeg tror noe har skjedd i kulissene, og at det har skjedd endringer. Det er ikke umulig å tenke seg at dette baner veg for Silya som artist. Det klaffer i så fall med lansering av ny musikk som hun har varslet på sin hjemmeside. Av andre artister jeg mener å ha grunn til å tro deltar er Rune Rudberg, Kristian Valen, Åge Steen Nilsen og pop-komèten Ulrikke. Du kan lese min private blogg med mine tips her: http://eurovisionharlekin.blogspot.no/2017/01/siste-rykteflom-om-mgp-artistene-2017.html I tillegg røpet Ida Marie i dagens VG at en av hennes helt nye låter blir å høre i årets MGP. Om hun stiller bare som låtskriver, eller også som artist vet vi ikke

Hva skal til for at jeg skal oppleve MGP2017 som et løft i forhold til i fjor? Showet var jeg veldig fornøyd med i 2016 og tenker at det var et nivå som holder i massevis. Høyt tempo, lite prat og variert sceneshow både i pausene og under deltakernes ulike acts. De har allerede gjort noen endringer som jeg mener er av det positive, blant annet har hele NRKP1 og P3s musikkredaksjon vært med å plukke låtene, og de har laget en annen type avstemning som skal gi mer spenning.

Her er hva jeg forventer av endringer som jeg mener vil gi et løft:

– Enda flere av de aller beste låtskriverne i Norge

– Låter som tydeligere innen sin genre

– Et par norskspråklige bidrag

– Noen kjente artister med et preg som får folk til å tenke: «Jøss så kult at hen er med i MGP»!!

(Nå når Ida Maria har avslørt at hun er med, så er dette allerede en slik deltaker)

– Respekt for tradisjonen MGP står i, og samtidig ikke være redd for fornyelse

– Raskere og mer samtidig video og radiolansering av låtene.

For øvrig ser billettsalget også i år ut til å gå strykende. Et søk på Oslo Spektrum sine sider viser at det er billeter langt bak og på siden som er ledige. Og det er før de har begynt voldsom annonsering. Det samme så vi i 2015 og 2016 som hadde gode seertall og gode show. Jeg tror noe er på gang.

Det som mangler er bedre, sprekere og tydeligere låter. Og minst èn låt med åpenbare vinnerkvaliteter. Jeg gleder meg.

Så håper jeg VG eller noen andre kan skrive som i 1992 etter den norske finalen: «Takk for NRK som viste at dere kunne».

Anders M. Tangen

(Skribent escNorge)

Del:
Relaterte artikler
Basel
Melodi Grand Prix
2024: Alle låtene
Intervjuer
2025: Bekreftede land
Vi teller ned til Eurovision 2025
Dager
Timer
Minutter
Utforsk historien