NRK knuste TV 2 i helgen.
Tall fra Kantar Medias TV-undersøkelse viser at lørdagens finale hadde et snitt på 950.000 seere, og da det nærmet seg slutten, var hele 1.098.000 innom samtidig. I tillegg fulgte 12.000 sendingen på strømmetjenesten NRK TV. Dette skriver Kampanje.
Disse tallene gir en markedsandel på 68 prosent.
– Det er jo sånn at det store bildet handler om at kringkastet tv-seing har gått nedover siden 2010 i Norge. Samtidig er det sånn at store ting som skjer direkte fortsatt er populært på kringkastet tv. Enten det er finalen i en realityserie, store sportsbegivenheter, eller Melodi Grand Prix. Det er ting som «må ses», kommenterer analysesjef Kristian Tolonen i NRK til DN.
Interessen avtok heller ikke etter stemmeproblemene.
– Én ting er at vi ser i seerkurven for programmet at det ikke blir færre seere, uavhengig av hva som skjer med avstemmingen, sier Tolonen.
TV 2-programmet «Hver gang vi møtes» satt forøvrig igjen med bare 205 000 seere lørdag kveld – en nedgang på 131 000 seere fra forrige uke.