Den nødvendige Siste-sjansen

mgplogoKommentarene sitter løst på flere forum om dagen om Siste-sjansen og duellene. Hvorfor i det hele tatt gi utslåtte bidrag en sjanse til når de allerede har blitt satt på plass av norske TV-stemmere?

Jeg har lest om forslag om å heller øke antall låter som går til finalen fra de «vanlige» tre delfinalene, eller til og med legg inn en ordinær delfinale nummer fire.

Jeg går ikke med på den, det vil bare gjøre ondt verre. Vi trenger nemlig Siste-sjansen!

Samme hvordan NRK/Dinamo trekker og setter opp delfinalene, vil det alltid komme et heat eller tre der det finnes – ikke bare i mine ører – flere enn to låter som fortjener finaleplass. I år er dette påtrengende, for jeg har vel sjelden vært mer skuffet over bidrag som per i dag er klar for finalen.

Flere av mine favoritter venter i kveld, bare to går videre. Og selv om jeg skal være ærlig på at kvaliteten ikke har vært så veldig høy på Siste-sjansen de årene konseptet har vært der, forandrer jeg i hvert fall mening nå.

Hva stemmer folk på? Hvorfor? Jeg tror og mener at dette er kombinasjon av «pakka», summen av låt, artist og fremføring/show.

Hva blir avgjørende foruten selve låta og fremføringen?

Jeg tror ikke at startrekkefølgen har så veldig mye å si lengre, i hvert fall ikke med kun syv-åtte låter i en (del)finale og telefonlukene er åpne under hele sendinga. Men en god låt kan kanskje drukne i lignende låter eller fremføring, og på den måten «miste» stemmer?

Siden NRK aldri offentliggjør tall fra delfinalene, vet man vet jo heller ikke om det skiller 10 eller 1000 stemmer mellom bidragene som går direkte til finale og de like under.

Og alle vet jo at det finnes låter som gjerne trenger en gjennomhøring eller to for å sitte.

Derfor er jeg for Siste-sjansen, for å gi slike bidrag en ny mulighet. Og vi har flere eksempler fra både Norge og Danmark, der egentlige utslåtte bidrag når høyt opp. I MGP her hjemme, nådde både Jannicke Abrahamsen (2007) Publiners (2009) og Bjørn Johan Muri (2010) superfinalen etter en ekstra runde med telefonstemmer.

I Danmark vant «Drama Queen» hele greia i MGP i 2007 etter en Siste-sjanse der. (Danskene har for øvrig forlatt delfinale-prinsippet, og kjører nå en ren og god «gammeldags» finale.)

Det jeg derimot ikke liker, er det svensk-importerte duell-systemet. Urettferdig og unødvendig, og det er slett ikke sikkert de to «beste» låtene virkelig vil gå videre til finalen i et slikt system, om to favoritter skulle settes opp mot hverandre.

Kutt ut dette – og kanskje heller innfør en ekstra kvalifiseringsrunde ala superfinalen også i Siste-sjansen.

I kveld i Sarpsborg avventer jeg opptredenene før jeg bestemmer meg. Susperia, Use Me, Mimi Blix og Endre har alle låter jeg liker. De møter i duellene stort sett låter jeg misliker, så jeg regner med høyt forbruk av svarte vokaler om ting ikke går min vei i kveld.

Kunne forresten Endre ha fremført sitt bidrag slik? 

Del:
Relaterte artikler
Eurovision 2022
2022: Alle låtene
Intervjuer
2022: Bekreftede land
Vi teller ned til Eurovision 2022
Dager
Timer
Minutter
Utforsk historien