Merethe Trøans topp 10

Jeg har lenge tenkt at det kunne vært interessant å høre hva tidligere Eurovision Song Contest-deltagere synes om årets bidrag, og i år har jeg kastet meg over noen ESC-artister og fått deres vurderinger. Første artist ut er vår egen Merethe Trøan! Merethe representerte Norge i Eurovision Song Contest i 1992 med sangen «Visjoner». 

m troan

42 låter vurderes i en sitting; kriterier

Etter å ha lyttet seg gjennom alle årets 42 bidrag sitter Merethe igjen med mange rare inntrykk, og en topp ti som hun har stor tro på i Eurovision Song Contest i Baku i mai.

42 bidrag er mye å lytte gjennom i en «sitting», og Merethe har valgt å kjøre det hun kaller «kamikaze-lyttemetoden», hvilket innebærer at hun skrev ned akkurat det hun følte og tenkte instinktivt da hun hørte bidragene. Med andre ord; Ikke noen grundig analyse, bare de umidelbare tankene og reaksjonenen.   

Hun hadde tre kriterier som hun forholdt seg til underveis: Låta må fenge, låta må gripe, og den må sitte. Harde bud, men såpass må vi vel kunne kreve for at en låt skal havne i vårt personlige favorittsjikt. 

Generelle inntrykk av de låtene som IKKE nådde opp

Mange av årets bidrag var ikke i nærheten av å nå opp til Merethes topp 10, og som sagt; mange rare inntrykk. For det første la hun merke til påfallende mange damer med langt mørkt hår og laaaange kjoler; «De kommer som perler på en snor, uten at det nødvendigvis hjelper på låta – men med noen hederlige unntak.»

En annen observasjon er at mange av årets låter begynner med pianointro og sustain-pedalen godt planta ned i parketten, og at autotume tydeligvis er veldig trendy…kanskje også nødvendig, og dessverre i enkelte tilfeller ønskelig… «Jeg fant også en Kardashiansøster-kopi som sang seg hjelpeløst gjennom ei låt med autotuneknappen på i samtlige tre minutter.»

Andre kommentarer som dukket opp underveis; «Fascinerende at en duo som ser ut som to tannbørster også deltar i år.» «Og å skrive ei låt som handler om Facebook, er vel heller ingen god ide, og forbigås i stillhet.» «Jeg fant sågar noen som lot seg inspirere av sine idoler, uten at jeg nevner hvem, vil jeg bare si at det fins kun EN Freddie Mercury, og han kommer definitivt ikke fra øst-Europa…» «Og noen land sverger til å bruke folkemusikk-elementer, det fungerer iblant helt utmerket og tar pusten fra en, og faller helt igjennom andre steder.» «Forøvrig høy OH OH OH-faktor på refreng i år.»

Merethe Trøans topp 10

Men det er vel på tide å gå over til det som traff blink hos Merethe, nemlig det som i hennes ører er de ti sterkeste låtene i årets Eurovision Song Contest. Låtene er ikke rangert innbyrdes. 

FINLAND
Nydelig! Fantastisk flott vers, setter seg i øret, kryper inn i sjela og blir der. Solid, spennende – låta smyger seg frem, ingen modulasjonstriks på slutten, som noen vil hevde er obligatorisk i GP-sammenheng. Llåta er nesten som et bølgende hav. Knallfin, og jeg håper på topp 10 for Finland.

 

UNGARN
Jeg likte denne veldig godt! Fresht komp, låten bygger seg godt opp, vokalisten synger bra. Dette er tvers igjennom et godt pop-håndtverk.

SERBIA
TAKK!! Tusen takk!! Tusen hjertelig takk for live orkester, levende musikere, dirigent, flygel, synlige monitorer og alt det jeg faktisk savner fra ESC i «gamle dager». Det er DETTE det handler om; Levende musikk og MELODI grand prix! Serberne er gode på bruken av folkemusikk-elementer, og lar det smelte inn i «europop»-pakka. Dette er en utrolig flott ballade, flott fremført, og bygger seg godt opp. Den innfrir alle mine forventninger rundt MELODI grand prix.

 

SVERIGE
Aiai, denne er sterk! Fett refreng, ultrafett arrangement! Jeg liker at låta svever i omnisphere-verden (fet synthpadprogramvare hvis noen lurte). Den fyller alle kriterier – griper, fenger, sitter i kroppen. Sensuell puls, som bokstavelig talt eksploderer i euforiske kaskader og dundrer løs (som Aune Sand ville sagt) på dansefoten. Magisk og mektig, og jeg har en følelse av at Sverige kan ta dette helt hjem i år!

ESTLAND
Nøyaktig samme intro som på You Raise Me Up, og melodilinje fra Hero (Mariah Carey), nokså forutsigbar ballade i den grad at jeg vet hvordan neste linje låter, før den kommer. Men likevel: Jeg syns den er råfin! Særlig overgangen til «pompøs avslutning» i moll. Vakkert!

 

NORGE
Heia Tooji!! Han er så flott, virker utrolig trygg og selvsikker. Kjempetøff, energisk låt med akkurat passe dose eksotiske elementer.  Sveriges tøffeste utfordrer? Jeg digger!! (nænnænnænæænænæ) Håper han forfører den nådeløse bermen med sms-makta…

 

STORBRITANNIA
Det er unektelig noe retro over årets bidrag, de velger å sende en ringrev inn i konkurransen, og til det har jeg følgende å si:
Jeg ELSKER dette! Litt engelsk folkevise-preg over låta, og etter min mening utsøkt fremført av en SANGER i særklasse, som regelrett synger fletta av de fleste konkurrentene. Jeg håper på topp 5 – HEIA ENGELBERT!!

ASERBADJAN
Enda en dame med langt hår og kjole…for ikke å si kjoler… Det første jeg tenkte var «Å nei, ikke enda en», men denne låta er knallbra! Seig 6/8, litt vampete nesten, mektig, men ikke for pompøst, bygger seg veldig opp; kvalitet fra intro til outro. Vertene er sterke på hjemmebane. Bra dame, bra kjoler, bra låt! (Kjolene har selvsagt ingenting med låtkvaliteten å gjøre, he he he!)

 

SPANIA
Og enda en dame med langt mørkt hår og lang kjole!
Jeg lot megfange av pianoet som sirkler i bakgrunnen, og låta vokser…og vokser…og vokser! Og den obligatoriske modulasjonen….ja hva skal man si…laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang tone a la Celine Dions «All by myself»-tone (høy høy og lang lang F…ANY MOOOOOOOOOOOOOORE osv)
Det er utrolig flott! Flott sunget – dette er en vokalist som vet en smule om dynamisk kontroll og ikke minst intonasjon. Noen av hennes konkurrenter kunne nok tatt et kurs i det…

TYSKLAND
Jeg hørte elementer av Kings of Leon, Coldplay, U2-trommer i bånn… Jeg syns Tyskland stiller med en veldig bra låt. Han synger veldig kult, og låta vokser seg sakte og sikkert inn i topp ti!

Det er forøvrig veldig gledelig at alle de forhåndskvalifiserte landene i år bidrar med så bra låter, dog med unntak av Frankrike drister jeg meg til å si, da Madonna allerede er oppfunnet, for å si det slik.  Når det er sagt, har Frankrike årets kuleste og mest kreative «obligatoriske modulasjon». 

En stor tusen takk til Merethe fra escNorge!! Kjempestas å lese vurderingene dine!! 

Del:
Relaterte artikler
Malmø
2024: Alle låtene
Intervjuer
2024: Bekreftede land
Vi teller ned til Eurovision 2024
Dager
Timer
Minutter
Utforsk historien