Kiev: Forventet nedgang i TV-seere

182 millioner seere verden over så årets Eurovision-sendinger fra Kiev, en nokså markant nedgang fra fjoråets show fra Stockholm. Men det var som forventet.

De «frafallende» tallene tilsvarer omtrent markedsandelen i Russland, og da russerne valgte å ikke delta – og langt mindre vise årets sendinger – holder Eurovision som show og arrangement stadig et solid grep på TV-seerne.

Markedsandelen for hele Europa ligger på mellom 36 til 40 prosent for finalekvelden. Det vil si at opptil 40 prosent av de som valgte å se TV denne lørdagskvelden, valgte ESC som førstevalg. Til tider var tallene også solid høyere, da tallene er et gjennomsnitt.

Spesielt gledelig er at Eurovision endelig er i ferd med å fotfeste i Italia, da landet inntil 2011 ikke deltok – og langt fra vis(s)te noe som helst om konkurransen gjennom 20 år. Og i Frankrike slo finalen endelig ut erkerival X-faktors finalesending, etter flere års kniving om både dato og TV-seere. Tallene i de to andre store seerlandene, Storbritannia og Tyskland, holder seg usedvanlig stabilt – til tross for landenes heller labre resultater de siste årene.

Ser man litt på utviklingen det siste tiåret for Eurovision som konkurranse og popularitet, får man en svært interresant utvikling:

tvseere

Først: Tallene er sammenlignbare, da det var i 2008 man innførte to semifinaler for konkurransen. Deretter er dette offisielle (avrundede) tall fra arrangørene. Men man legger raskt merke til det markante oppsvinget fra 2012 til 2013.

Dette skyldes tre forhold: Endring av målingen av antall seere. Flere land gikk fra minimumsbesøk til gjennomsnittelig rating for showene gjennom hele sendingene. En annen faktor var at et større antall land sender/sendte alle tre showene – og enkelt og greit at man faktisk opplevde en solid oppgang i populariteten av Eurovision dette året.

Det skal også legges til, at markedsandelen blant de yngre seerne fortsetter å øke. Ser man på de fallende tallene totalt, som kanskje ikke bare kan forklares med Russlands fravær, er det kanskje et lite tankekors om den eldre/eldste generasjonen er i ferd med å falle av?

Også seertallene over nett og streaming-tallene ble økt med over femti prosent, men det er uklart fra EBU om disse tallene er regnet inn i de publiserte ratingene.

Tallene er uansett solide. Det lever omlag 740 millioner i Europa. Nærmere 100 millioner av disse ser med andre ord selve Eurovision-finalen lørdag. Det er et solid antall av folketallet, og blir som om for eksempel Vålerengas kamper i stor-Oslo hadde blitt besøkt av 250 000 for hver hjemmekamp! Totalt sett er man imidlertid – og selvfølgelig – ennå et stykke unna de største sportbegivenhetene, der EURO-finalen i fotball for eksempel trekker næmere 300 til 350 seere – avhengig av hvilke land som når finalene.

I Norge forbedret selvfølgelig TV-ratingen seg betraktelig i år, etter at vi ikke var representert i finalen i fjor. 890 000 så finalen i fjor: I år var det tilbake til normalen med 1,3 millioner. Dvs, 8 av 10 som valgte TV denne kvelden, så sendingen fra Kiev.

 

 

Del:
Relaterte artikler