Som en ekte ESC-fan så går det mye tid til å vurdere hvilke resultater de ulike landene får til slutt i vår kjære Eurovision Song Contest. Her prøver jeg å gi en analyse av semifinale 1.
Jeg går gjennom bidrag for bidrag og baserer mine vurderinger på litt subjektiv vurdering, men også hvordan låtene generelt har blitt tatt imot og hva som er rapportene fra Tel Aviv.
1. KYPROS -TAMTA – REPLAY
Hele ballet åpner med en veldig passende låt. Det er futt, fart og moro. En flott start på årets Eurovision. Tamta er proff på scenen og låta er fengende og moderne. Har egentlig ingen tvil om at denne skal gjøre det godt nok både hos juryer og seerne og jeg tror dette skal nok en gang gå bra for Kypros. VIDERE
2. MONTENEGRO – D MOL – HEAVEN
Det er vel ingen overraskelse at jeg ikke har stor tro på denne. Låten er gammeldags, melodien relativt oppbrukt og det hele minner om noen gladkristne bedehus-sangere. Det er søtt og pent, men forferdelig uinteressant og ganske kjedelig. I tillegg virker de å ha litt problemer med både å få koreografien og sceneshowet til å skille seg ut. IKKE VIDERE
3. FINLAND – DARUDE FEAT. SEBASTIAN REJMAN – LOOK AWAY
Den finske låten i år føles noe uforløst og intetsigende. Rett og slett litt tassent. Det hjelper ikke på at verken Darude eller Sebastian har den sterkeste utstrålingen. Tror det blir nok et labert resultat for finnene. IKKE VIDERE
4. POLEN – TULIA – FIRE OG LOVE (PALI SIE)
Et av bidragene i år som skiller seg ut veldig fra resten. En etnisk låt som baserer seg veldig på vokalen til de fire damene i Tulia. De gjør jobben utmerket og synger som studioversjonen gang på gang. Med tanke på mange polakker ute i Europa og når jeg tror juryene kommer til å sette noe pris på dette, tror jeg Polen sniker seg akkurat videre til finalen. VIDERE
5. SLOVENIA – ZALA KRALJ & GASPER SANTL – SEBI
Årets slovenske låt vant noe overraskende i finalen med deres stillestående intime fremføring. Rapporten tilsier at de ikke helt får til den samme stemningen i Tel Aviv og med tanke på den mye større konkurransen i semifinalen så tror jeg ikke seerne kommer til å gå for dette. Det grenser over til det kjedelige og seerne har en spretten låt som kommer rett etter som vil være mer spiselig. Juryene vil nok ha de videre, men det blir akkurat ikke nok og de faller rett utenfor.
IKKE VIDERE
6. TSJEKKIA – LAKE MALAWI – FRIEND OF A FRIEND
Etter de foregående låtene vil jeg tro at Lake Malawi med den smittende karismaen til frontfiguren sin vil sjarmere Europa og gi mye seerstemmer. Låten er moderne og retro på en gang og jeg tror det kan fenge både seere og jury. VIDERE
7. UNGARN – PAPAI JOCI – AZ EN APAM
Papai Joci stiller i år med en litt roligere låt enn sist, da han sang «Origo» til en 8. plass i Kiev. Denne gangen tror jeg han vil slite litt mer med å få seerne på kroken, men han er en formidler av rang. Denne vil komme akkurat videre. VIDERE
8. HVITERUSSLAND – ZENA – I LIKE IT
En ganske så fengende og moderne låt som vil begeistre yngre seere. Den har lite å tilby for de litt mer eldre og det sies at hele presentasjonen av låten er et eneste stort rot. Seerne sender dem videre lett, men juryen er nok mer usikker. Rett innenfor finaleplass. VIDERE
9. SERBIA – NEVENA BOZOVIC – KRUNA
Feltets eneste klassiske kvinneballade. Denne blir sunget helt fantastisk og det sies at fremføringen er utrolig vakker. Topp 3 hos juryen og både seerne og de vanlige vennene vil sende denne komfortabelt til finalen. VIDERE
10. BELGIA – ELIOT – WAKE UP
Ingenting som gjør at jeg våkner med dette bidraget. Låta er flat som ei pannekake og tilbyr generelt lite. Budskapet er der, men Eliot er også altfor ung til å formidle dette på en interessant måte. I tillegg er både låten og stemmen hans ganske monoton og dette vil drukne fullstendig. IKKE VIDERE
11. GEORGIA – OTO NEMSADZE – KEEP ON GOING
Georgia stiller nok en gang med et av årets mest rockete bidrag og i år lykkes de neppe som med «Midnight Gold» i 2016. Denne låten er for aggressiv og lite tiltalende. Jeg ser ikke for meg hvem som kommer til å stemme på dette. IKKE VIDERE
12. AUSTRALIA – KATE MILLER HEIDKE – ZERO GRAVITY
En av årets mer spesielle låter og et av årets mest spesielle sceneshow. Rapporten er at dette fungerer veldig bra og Kate synger som en gudinne – selv om hun svinger på en påle i 3 minutter. Vinner trolig semifinalen. VIDERE
13. ISLAND – HATARI – HATRID MUN SIGRA
Årets mest kontroversielle bidrag…vi får håpe det ikke blir noen skandaler på scenen, men Hatari har nok av WTF-faktor til å gå videre til finalen, for det er jo noe fengende her også…VIDERE
14. ESTLAND – VICTOR CRONE – STORM
Estland er veldig heldig med trekningen i år og låten er spiselig, moderne og velkjent nok til å sanke nok poeng til å gå til finale tross noe tvilsom vokal fra Victor til tider. VIDERE
15. PORTUGAL – CONAN OSIRIS – TELEMOVEIS
Det er mange i fan-kretsene som liker denne låtene og den har lenge blitt tippet videre. Jeg mener dette blir altfor sært for seerne, og spesielt når det er mer fengende sære låter som Australia og Island rett før vil ikke dette gå hjem i de europeiske hjem. Tror mange vil sitte og undre meget over hva de akkurat har hørt. IKKE VIDERE
16. HELLAS – KATERINA DUSKA – BETTER LOVE
Denne låta er en av mine personlige favoritter og dette er en tidsriktiglåt som også skiller seg ut uttrykksmessig – men på en annen måte enn de sære låtene. Den gjør det neppe så bra som jeg håper, men til finalen bærer det nok, spesielt når de får 24 poeng fra Kypros. VIDERE
17. SAN MARINO – SERHAT – SAY NA NA NA
Serhat synger som ei kråke i Tel Aviv sies det og dette kommer til å gjøre det veldig dårlig hos juryene. Kanskje han hadde sneket seg videre med seerstemmer på ren Fun Factor, men det holder nok ikke denne gangen heller. IKKE VIDERE.
I morgen ca. kl 23.00 har vi svaret – så får vi se om det nok en gang blir et par overraskelser, eller om denne spådommen holder fast.