Artikkelen er et blogginnlegg skrevet av Anders M. Tangen
I kveld var jeg så heldig å ha en hyggelig livestream med MGP-sjefen Stig Karlsen på escNorges Facebook-side. Der fikk vi vite mye nytt om neste års MGP-finale. Blant annet det neste år ikke blir noen internasjonal jury, men at folket bestemmer alt.
I det vi kan kalle moderne MGP-tider så ble internasjonale juryer innført i de norske finalene igjen i 2016. Selv om det har vært noe lignende det også i tidligere tider, blant annet i 1985 da den internasjonale juryen ville ha «Karma» med Anita Skorgan videre. Folket ville ha Bobbysocks videre med «La det swinge» og den vant som kjent. I 2019 ville juryene ha D´Sound og videre, mens folket ville ha KEiiNO og det var deres «Spirit in the sky» som fikk definitivt flest telefonstemmer under den internasjonale finalen i Tel Aviv.
Da juryene ble innført var jeg skeptisk av flere grunner. Hovedgrunnen var at jeg synes at et lands Eurovision-bidrag bør representere smaken i det landet. Det får vi til beste ved at folket bestemmer alt. Men når jeg så fikk se måten NRK brukte de internasjonale juryene på, begynte jeg å like det godt. Å kalle opp juryene som gir sine «topp-poenger» ga en tydelig MGP-identitet til sendingen. Så lenge vinnerne de siste årene har blitt kåret på «Idol-måten» hvor den ene av dem i siste duellen bare ropes opp, så har det vært viktig med et slik skikkelig «vi kaller opp juryene»-opplegg.
For å vinne internasjonalt nytter det ikke bare å ha en låt som folket liker. Den må også ha musikalske kvaliteter som juryene verdsetter. Det er et argument som kan tale for juryer i den norske finalen. Men da burde det kanskje være norske fagfolk. Likevel så er det slik at det norske folk tenker litt sånn «jury-aktig» når de stemmer. Musikalsk intrikate låter som «I feed you my love», «A monster like me» og «Silent Storm» har danket ut folkelige låter med millioner strømminger som «En godt stekt pizza», «Feel da rush», eller «Ola Nordmann» med Plumbo i sin tid.
Dette er kanskje noe som har gått opp for NRK nå. Særlig etter forrige år hvor KEiiNOs «Spirit in the sky» skapte fantastisk TV-historie ved å få så definitivt flest TV-stemmer, og dermed på en måte var nærmere en seier enn vi har vært siden 2013. Og det var på mange måter det norske folkets seier, siden det var folket som stemte fram denne låta.
Så jeg er ikke veldig urolig nå når juryene forsvinner. Jeg tror det norske folket tar ansvar.
Så gleder jeg meg veldig til 3.januar, da vi får vite hvilke fem artister som er de direkte-kvalifiserte til finalen. Deretter vil vi få artister og låter hver mandag før delfinalen gjennom hele Januar fram mot den store finalen 15.februar. Hvor den blir og formen på den får vi vite rundt 12. november, da også billettene legges ut.
Det er bare å glemme alt av karriere og avslapping. For det blir tidenes maratonløp å følge med på neste års MGP.
Her kan du se hele livestreamen med Stig Karlsen, og en artikkel med en oppsummering av de viktigste nyhetene: https://escnorge.no/2019/11/05/mgp-sjefen-avslorer-slik-slippes-mgp-latene-2020/