Blogg: Kjære TIX, jeg er litt skuffet..

Foto: Christoffer Buringrud Helvik Munter AS

Dette er et blogginnlegg. Blogginnlegget gir uttrykk for skribentens personlige mening.

Jeg skriver dette blogginnlegget med all respekt for Andreas og det han har vært igjennom, og kanskje fortsatt står i, i sitt liv. Denne bloggen retter seg mot TIX, vinneren av MGP 2021.

I dag er det en uke til Norge har sine første prøver på Eurovision-scenen i Rotterdam og nå begynner jeg virkelig å lure på hva som foregår i den norske leiren!

Ja, ESC Norge var utrolig heldige og ekstremt takknemlige for å få et intervju med den norske vinneren! Men i det intervjuet lover TIX oss at det skal gjøres ekstremt mange intervjuer, det skal komme musikkvideo og han skal gjøre alt han kan for at vi skal vinne Eurovision.


Vel, hvis det stemmer – hvor er du hen, TIX? Europa venter på deg!

I flere uker og måneder har venner, bekjente og kolleger i utlandet forsøkt å spørre om hjelp til å komme i kontakt med den norske vinneren, jeg har dessverre ikke kunnet hjelpe dem på veien. Det eneste de ønsker seg er noen minutter med den norske representanten, de vil hjelpe til med å promotere han i sine hjemland!

Eurovisionfans og alle fansidene sprer om seg med kjærlighet til alle artistene som deltar i konkurransen. De vil alle vel og bruker uendelig mye tid på å gjøre intervjuer for å lære folk å kjenne artistene og låtene som skal presenteres på den gigantiske plattformen som Eurovision-scenen er! Over 200 millioner mennesker skal se på, og som trofaste fans har man forstått at det er en stor fordel for artistene å snakke med presse og fansider i utlandet for å nå ut til en liten prosent av de 200 millionene. Dette gjør de med stort engasjement – helt gratis, for å hjelpe artistene på veien opp og frem!

Noe som går igjen blant artistene som har gjort intervjuer med ESC Norge i år er all takknemligheten de viser for interessen og kjærligheten blant fansen. De kaller fansen limet av konkurransen – det er seerne og de som følger med på deres reise som gjør opplevelsen unik og flott, sier de.

MGP-general og Norges Head of Delegation mener også at fansen er viktig

I et intervju med ESC Norge 23. mars sa Stig Karlsen:
«Vi vet jo at når det handler om artisten, så starter det med grasrota, det starter med fansen. Bet makerne plukker opp ting fra fansen, det er der du blir løftet opp som favoritt hvis du gjør den jobben. Det er da det store publikumet og de store mediene legger merke til deg og er villig til å ta i den artisten, så vi jobber med dette på alle mulige plan, både store medier men også ned i fan-skiktet for å få TIX og denne låta ut. Så når vi kommer ned til Rotterdam kommer vi definitivt til å være tilstede med sosiale medier, på nett.»

Videre fulgte jeg opp med å spørre om han oppriktig tror at den jobben er positiv for resultatet i Eurovision. Til det svarer Karlsen:
«Det er ett eller annet med å skape synlighet, og den synligheten startes ofte hos fansen. Til slutt handler det om hvem har den beste låta og hvem leverer det beste nummeret, men det er et eller annet med å skape oppmerksomhet som gjør at folk lytter, at folk er nysgjerrige.
Det starter veldig ofte med de som er mest interessert og de som begynner å prate om det. Dette bygger seg derifra og oppover i de store mediene og det store publikumet, så vi er opptatt av det.»

I et år der det aller meste foregår digitalt så skulle man kanskje tro det var noe enklere å nå ut til fansen og skape litt ekstra engasjement rundt det norske bidraget. Her ser det dessverre ut til at TIX og teamet hans har valgt å kaste bort en unik mulighet til å promotere det norske bidraget utenfor våre landegrenser. Fokuset virker å ha vært på å få hele Norge til å se mannen bak TIX, og fronte et veldig viktig budskap om psykisk helse. Dette er et budskap som er vel så viktig å få ut til resten av Europa og alle de som skal vurdere «Fallen Angel» når TIX står på scenen den 18. mai i Rotterdam. Hvordan skal de forstå seg på solbrillene, pelsen og vingene når de ikke har fått høre historien om Andreas?

Merkelig PR-strategi

Den siste tiden har «Fallen Angel» vaket rundt en 9.-10. plass på oddsen med en 3% sjanse til å vinne hele sulamitten. Om man ser på oddsen for semifinale 1 ligger vi på en 8. plass med 73% sjanse til å ta oss videre til finalen. Vi hadde nok hatt enda større sjanse til å gå videre hvis TIX og teamet hans rettet blikket ut i Europa og gjorde litt mer PR der. Har de glemt at Norge ikke kan stemme på seg selv i Eurovision? Han har allerede vunnet Melodi Grand Prix, folket her hjemme kan dessverre ikke hjelpe han lenger på vei i dette eventyret. En merkelig PR-strategi, spør du meg.

Ja, den norske fansen har nok vært litt bortskjemt de siste par årene med artister som KEiiNO og Ulrikke som virkelig ønsket å ta Europa med storm. De ryddet kalenderen sin og satte ut på et oppdrag for å virkelig gjøre det beste de kunne ut av denne unike muligheten. Hvorfor ønsker ikke TIX å gjøre det samme?

TIX snakker med ESC Norge. Et av svært få intervjuer med fanpressen, på norsk.
Foto: Andreas Blaauw-Hval / NRK

I intervjuet med ESC Norge fortalte TIX at han allerede jobber 200% og hadde et ganske hektisk liv som artist lenge før han deltok i MGP. Men hvorfor melder man seg på MGP hvis man ikke har tid eller mulighet til å rydde kalenderen for det som følger med en eventuelt seier? Hvorfor har ingen fortalt om alle forventningene fra fan-miljøet, ikke bare i Norge og Europa, men i hele verden?

Mange har hyllet TIX for å være en av de aller største artistene til å vinne MGP, på høydepunktet i sin karriere, men var han for stor og for aktuell?
Hvis TIX sin deltakelse og seier i MGP er starten på en ny trend der «store navn» vil strømme til MGP-scenen og potensielt representere Norge i Eurovision så må en bedre PR-strategi på plass!
Det ulmer i deler av fanmiljøet og folk klør seg i hodet av undring over hvorfor den norske artisten ikke ønsker å prate med dem og utnytte muligheten til gratis promotering av seg selv, låten sin og ikke minst Norge.

Det er ikke så hyggelig å være norsk Eurovision-fan akkurat i år..

Jeg er oppriktig skuffet over at TIX og teamet hans ikke har tatt dette oppdraget på større alvor og satt seg inn i hvor mye Eurovision betyr for veldig mange.

MGP 2021 var det viktigste MGP noen sinne, sa Stig Karlsen i vinter! Dette er også den viktigste utgaven av Eurovision siden dens oppstart i 1956! I over et år har vi vært innestengt med våre små kohorter og bare ventet på dette vakre eventyret i Rotterdam. Så kjære TIX.. Fest det norske flagget på brystet og vis deg stolt frem for Europa! Vis dem betydningen av låta di, historien til Andreas og ikke minst la dem få se hvilken herlig fyr du egentlig er!

TIX deltar med startnummer 9 i semifinale 1 i årets Eurovision Song Contest i Rotterdam, tirsdag 18. mai.