Blogg: Norge vinner ikke ESC uten jury i MGP

Skal en norsk artist få til det samme som Måneskin fra Italia, så må også MGP få inn jury. Foto: NPO/NOS/AVROTROS NATHAN REINDS

Dette er et blogginnlegg og representerer skribentens egne, personlige synspunkter.

Den norske finalen i Melodi Grand Prix har mange formål for NRK. Showet skal samle folk. MGP skal gi en vitamininnsprøyting til norsk musikkbransje, og skape interesse i media. Men, et annet selvsagt formål er å finne en sang som kan vinne den internasjonale finalen. Kringkastingssjef Tor Gjermund Eriksen skal så sent som i høst ha gjentatt at det er et prioritert, strategisk mål for NRK å vinne Eurovision innen få år. Dette skal han ha sagt flere ganger internt i NRK helt siden 2016. Han sa det først i et intervju med oss i escNorge. Senere gjentok han dette i 2019 i et intervju med Aftenposten.

Etter min mening er det en ting som skal til for at Norge skal lykkes med akkurat det.

Vi må ha en form for jury i den norske finalen.

Juryer i esc siden 2009

I 2009 ble juryene gjeninnført i Eurovision. Det skulle veie opp for nabo-stemming, og sikre at ikke «tullebidrag» fikk prege konkurransen fullstendig. Vi så tendenser til dette i årene fram mot 2009.

Siden den gang har ikke noe land vunnet konkurransen uten at en form for jury eller faglig vurdering har vært med på den nasjonale utvelgelsen av deltakeren til konkurransen.

Alexander Rybaks «Fairytale» vant i 2009 ved hjelp av både fagjury og telefonstemmer. I 2010 vant Tysklands Lena ved hjelp av hovedsakelig telefonstemmer, men også med elementer av fagjury. Noen land har hatt interne utvelgelser uten noen form for avstemning. Det kan vi jo kalle en 100% jury-løsning. Vinneren av ESC 2020 fra Nederland, Duncan Lawrence og «Arcade» er et eksempel. Fjorårets vinner Måneskin vant San Remo festivalen som ved hjelp av jury og folke-stemmer.

Ingen vinner av esc uten jury-vurdering

Etter at juryen ble gjeninnført har altså ikke noe land greid å vinne med en sang som er plukket ut kun med folke-stemmer. Tallenes tale er tydelige nok. I MGP 2022 bør også NRK ha en form for jury i finalen. Det kan være ulike ordninger.

Mitt forslag er en bredt sammensatt norsk bransje-jury på 30 personer som etter min mening bør telle 50%. De resterende 50% skal selvsagt komme fra seer-stemmene. Jeg personlig er ikke tilhenger av internasjonale juryer i nasjonale finaler. Det er hvert enkelt land som skal velge sitt bidrag til ESC uti fra sin kultur, sin smak og sin historie. Så venter vi med den internasjonale konkurransen til Eurovision-uka.

Noen vil si at det er udemokratisk. Jeg mener det ikke er gitt at det er folkets foretrukne låt som vinner når det kun er seer-stemmer som teller heller. La oss si at en vinner i MGP får 180 000 stemmer. Hver seer som er med på å stemme avgir tre stemmer hver. Det vil i så fall innebære at det er 60.000 seere, av mer enn en million seere, som avgjør det hele. En bredt sammensatt jury i kombinasjon med seer-stemmer tror jeg vil gi et mer representativt bilde av den norske smaken, og kvaliteten på låtene.

Vin

Kanskje det går an å sammenligne med vin. Jeg er glad i vin, og kjenner igjen en god vin når jeg drikker den. Men jeg har respekt for at det er et fag å produsere god vin. Dermed er det også et fag å gjenkjenne kompleksitet, dybdee og kvaliteter i viner. Ved at fagfolk gjør sine vurderinger før de anbefaler vinene til meg, så slipper jeg å bli lurt og ende opp med viner som viste seg å virke tiltrekkende ved første slurk, men med en smak som forsvinner fortere enn dugg for solen. Hvis jeg skulle nekte fagfolk å være med å plukke ut viner å anbefale meg, ville bare de kommersielle, simple vinene med morsomme etiketter overleve.

Det finnes bransjefolk i Norge som har som yrke å gjenkjenne kvaliteter i låter og framføringer, og vurdere hva de vil utgi fordi sangene har potensiale til å nå ut til et stort publikum. De har sine parametere å bedømme ut i fra. Disse parameterne også må inn i MGP, i alle fall så lenge låtene uansett vil møte en jury ute i Europa. Da er det greit at låtene blir testet opp mot faglige kriterier i den hjemlige finalen.

Kjent artist ikke nok

En god, bredt sammensatt bransje-jury vil også hindre at en kjent artist får gullmedaljen i MGP først og fremst på grunn av at hen er en superkjent og populær artist i hjemlandet, og ikke på grunn av låta. Ja, jeg har tro på folket. Jeg er jo kun «folket» selv. Men samtidig anerkjenner jeg at det ikke er alt jeg har kompetanse til å vurdere i løpet av de korte timene en MGP-sending varer. Da er det godt å ha noen fagfolk i ryggen som har som yrke å vurdere musikk i løpet av kort tid, og som vet hva de skal se og høre etter.

Så for å oppsummere. Jeg tror at dersom Norge skal kunne vinne Eurovision må vi ha en form for jury også i vår nasjonale MGP. Samtlige vinnere av den internasjonale finalen siden juryene var tilbake i 2009 kommer fra nasjonale finaler der det har vært en eller annen form for fagjury inne i vurderingen.

Så vet jeg at det er mange kloke hoder som mener det helt motsatte av meg.

Men jeg synes dette er en viktig diskusjon for MGP-sjef Stig Karlsen og hele NRK å ta.

I alle fall dersom målet er å ikke bare skape underholdning, overskrifter i media og høye seertall, men også å vinne hele greia.

Anders M. Tangen / escNorge.no

Del:
Relaterte artikler
Eurovision 2023
2022: Alle låtene
Intervjuer
2023: Bekreftede land
Vi teller ned til Eurovision 2023
Dager
Timer
Minutter
Utforsk historien