Intervju med Sandra Mihaljević, regissøren bak musikkvideoen til Albinas «Tick-Tock»

Foto: Mislav Žabarović

I forbindelse med utgivelsen av musikkvideoen har eurosong.hr tatt en prat med Sandra Mihaljević som var ansvarlig for ideen bak og regien av videoen. Under følger en oversettelse av det engelske intervjuet.

Forberedt av Mirna Zaimović for eurosong.hr.

Sist lørdag, nøyaktig to uker siden Albina vant Dora, kom musikkvideoen for den engelske versjonen av «Tick-Tock». Den vakte stor oppmerksomhet i Kroatia, så vel som i Europa. I tiden frem til denne artikkelen ble skrevet, tre dager etter videoen ble publisert, har den allerede blitt sett nesten 400.000 ganger. Frem til escNorges oversettelse to dager senere har den nådd nesten 460.000 visninger.

Internett er fylt med kommentarer om videoen. Mens noen virkelig liker den og beskriver den som moderne er andre forvirret av videoens plott. Dora og Eurovision har alltid hatt et bredt publikum, så dette er ikke så rart. Hvert steg er nøye overvåket, og dette årets diskusjoner viser at interessen for den kroatiske representanten er større enn noen gang!

Men hva krever det å produsere en musikkvideo av dette kaliberet? Vi tok en prat med Sandra Mihaljević som var ansvarlig for ideen bak og regien av videoen. Hun avslørte noe av det andre de har på lager til årets Eurovision i følgende intervju.

Sandra, gratulerer med den fine videoen til «Tick-Tock».

Tusen takk for den fine kommentaren, det betyr virkelig mye. En ting er å lage en video når du ønsker å promotere en singel, men det er noe helt annet når den låten representerer Kroatia i Eurovision. Albinas fremføring i Dora var fenomenal, så oppgaven med å lage videoen var ingen liten bragd.

Hvordan vil du beskrive budskapet i videoen med en setning?

La oss bli kjent med oss selv, akseptere forskjeller fordi vi alle er forskjellige og å elske den vi er.

Blant mange kommentarer har vi lagt merke til at noen var forvirret rundt plottet til videoen, mens noen har egne tolkninger. Hvordan kom ideen bak videoen til og hva er den riktige tolkningen?

Teksten i låten har mange sterke setninger som alle kan relatere til og lage sin egen historie til, så jeg er ikke overrasket over reaksjonene. Det som ledet meg var setningen «If you pull me down, I’ll come around and rise up to come show you who I am». Jeg vil gjerne bruke denne muligheten til å forklare visjonen min for videoen så godt som jeg kan.

Dagens unge generasjon ser av og til verden gjennom rose-fargede brilleglass, men mange av de har ikke styrken til å åpne seg. Den følelsen er representert med TV-ene. Døra representerer stien til ønsker, forventninger og håp. Jenter i dag vil være vakre, selvsikre, sterke og akseptert («You think you’re fancy») og dette representerer verden av glamour hvor de møter problemer, å ikke bli akseptert, forskjeller i folk som får frem følelsene av skyld og fordømmelse som skaper et personlig kaos. Det er lett å miste seg selv på den stien. Det er da setningen «If you pull me down, I’ll come around and show you who I am» fremheves.

Men de enkle positive tingene du må vite hvordan du trekker til deg har vi alltid rundt oss, men av og til kjenner vi de ikke igjen. Det er dette teddybjørnene symboliserer, de er et synonym for den enkle og ekte kjærligheten som hjelper med å lede oss til å finne renselse og trøst i de små tingene rundt oss.

Det er derfor vi i det siste bildet ser Albina på veien med teddybjørnene – fordi hun er faktisk bare en vanlig ung jente, full av drømmer og ønsker, men nå står hun selvsikker og full av tro på seg selv. Nå forstår hun at hun må gjøre det beste ut av hver situasjon hun er i, mens teddybjørnen bekrefter dette og gir henne styrke til å være det hun vil og å holde stø kurs.

Hva er all symbolikken i videoen?

Jeg skal nevne noen – gule dører representerer stien av ønsker, forventninger og håp, glamouren i slottet representerer selvsikkerhet, skjønnhet, fremtoning og styrke mens teddybjørnene representerer kjærlighet, sikkerhet og trøst. Vi ville vise at vi alle er like forskjellige i bildet av unge personer av forskjellig nasjonalitet.

Foto: Mislav Žabarović

Hvor lang tid tok planleggingen og hvor lang tid tok det å filme videoen?

Vi forberedte oss i rundt to uker. Jeg må innrømme at den delen av jobben noen ganger er den vanskeligste fordi du må tenke på alt til siste detalj. Du starter med en ide, lokasjoner, skuespillere, men jeg synes den viktigste delen er å sette sammen et team av gode bidragsytere.

Når du omgås et sånt team med profesjonelle så går filmingen veldig bra fordi alle gjør sitt beste. En gruppe folk som jobber sammen er ikke et team, det handler om folk som stoler på hverandre og respekterer hverandres meninger. Det er derfor jeg kan si uten noen falsk beskjedenhet at vi har et vakkert team bestående av unge og talentfulle folk som ikke bare har gjort en god jobb under Dora, men under innspillingen av denne videoen i tillegg. Og det de har forberedt til Eurovision… Jeg gleder meg til det også.

Filmingen varte i to dager og jeg må innrømme at det ikke var enkelt å jobbe under disse omstendighetene og smittevernreglene.

Hvorfor valgte dere å filme ved og i Trakošćan Castle, garasjer, motorveier og liknende steder? Hva ville du oppnå med det?

Trakošćan Castle er for meg et av symbolene på kroatisk kultur og utholdenhet, og det ville vært en skam å ikke få vist det. Motorveien representerer stien av ønske og håp for hver og en av oss, og garasjen var helt enkelt et attraktivt sted for dansesekvensene.

Hva kan du fortelle oss om filmingen og postproduksjonen av videoen fra den tekniske siden? Hvor lang tid tok redigeringen?

Åh… Det tok lang tid. Mine samarbeidspartnere vet at jeg er opptatt av detaljer, men jeg er veldig heldig som er omringet av de fantastiske folkene og det beste teamet som tolererer dette.

Hvilke reaksjoner hadde du forventet etter videoen kom ut? Ble forventningene dine møtt?

Eurovision er ikke bare en konkurranse for meg, det er også en mulighet til å sende en sterk beskjed. Det er derfor jeg er glad for å se at det er flere som liker enn misliker den, og at publikums interesse i videoen var nesten like stor som fremføringen på Dora.

Hva kan vi forvente av videoen for Dora-versjonen av sangen, «Tick-Tock (Open Up Version)»?

Det var aldri tvil om at «Open Up»-versjonen med den kroatiske delen skulle til Eurovision. Den versjonen av videoen blir publisert på EBUs offisielle kanal og kommer ikke til å være så forskjellig fra versjonen på Albinas VEVO-kanal. Videoen er i den siste delen av redigeringen nå.

Foto: Mislav Žabarović

Du har laget videoer for en rekke kroatiske sangere. Har du en favoritt?

Det er vanskelig å velge bare en. Jeg elsker alle videoene jeg har gjort for Franka Batelić, Luka Nižetić, The Frajle, Nina Badrić og mange fler, men en av mine klare favoritter er duetten mellom Željko Bebek og Oliver Dragojević, som jeg og Igor Ivanović ble nominert til Porin-prisen for.

Hvem er din største støttespiller i jobben du gjør?

Ikke bare i arbeidslivet men også generelt er familien min største støtte. De er mitt alt.

Hvor mye hjelper du Branimir i hans kreative prosesser med sangene, og hvor mye hjelper han deg med videoproduksjon?

Vi komplimenterer hverandre veldig godt og vi respekterer hverandres meninger, men vi blander oss ikke i hverandres arbeid. På kvelden sitter vi ofte med et glass vin mens vi prater, planlegger eller simpelthen reflekterer over hva vi gjorde den dagen og er fornøyde med det, hva det enn var. Kanskje vi ikke liker det like mye i morgen (ler).

Tusen takk for intervjuet, spesielt med tanke på ditt ønske om å ikke bli eksponert for media. Har du en beskjed til Eurovision-fans?

Jeg er en stor fan av Eurovision selv. Jeg brukte å kjøpe Eurovision CD-en så snart den var ute, og jeg hørte de om og om igjen til jeg kunne alle sangene utenat. Hvert år, uten unntak, arrangerer vi fester for å se Eurovision, og det gjør meg alltid så glad. Men hvis dere bare visste hvor mye jeg gleder meg til Rotterdam…

Tusen takk Ivan, og tusen takk til alle trofaste følgere av eurosong.hr, jeg er like spent som dere, og jeg gleder meg til alt dette årets Eurovision har på lager for oss. Det er noen fenomenale sanger, og jeg har en følelse av at vi kommer til å skinne. Tro meg, vi skal ikke skuffe dere.

Foto: Mislav Žabarović
Del:
Relaterte artikler
Basel
Melodi Grand Prix
2024: Alle låtene
Intervjuer
2025: Bekreftede land
Vi teller ned til Eurovision 2025
Dager
Timer
Minutter
Utforsk historien