Natt til tirsdag ventes 100 millioner seere å overvære den første presidentduellen mellom Donald og Clinton i USA. Bare halvparten av hva en ESC-finale trekker av seere, påpeker flere av fansen på sosiale medier.
Det er en sannhet med forbehold.
Først fakta: Seertallene til Eurovsion har doblet seg de siste årene, og fra det «labre» 90-tallet kanskje tredoblet seg. Årets tall fra Stockholm stanset på omtrent 204 millioner seere, det høyeste «sikre» noensinne. Vi skriver «sikre» i klammer, da ingen vet hvor mange som egentlig så ESC før de store gallupenes tid og på 60- og 70-tallet da TV-verdenen var en helt annen med flere monopolistiske TV-selskap i ganske mange land rundt om i Europa. Inkludert NRK og Norge.
Eurovision blir hevdet å bli sett av flere enn amerikanernes stolte Super Bowl, som årlig er årets mest sette begivenhet i USA med i opptil 115 million seere. Det er allikevel langt opp til Eurovision, det.
Men slik er det nok ikke helt.
De 205 millionene EBU og Eurovision.tv stolt oppgir i overskrifter og på sosiale medier, er egentlig de samlede tallene for alle de tre ESC-showene.
Det betyr selvfølgelig ikke at EBU på noen som helst måte undergraver de faktiske tallene, da man gjennom Eurovision.tv er helt tydelige på at statistikken omhandler Eurovision samlet gjennom tre sendinger.
Imidlertid kan det være verdt å stusse over at man de siste årene ikke offisielt har oppgitt de rellene tallene per show.
Så hva vet vi?
Vi går tilbake til Oslo i 2010. Dette året hadde 108 millioner seere totalt, derav 69 milloner for selve finalen. Det betyr at drøye 20 millioner dette året så de respektive semifinalene fra Telenor Arena.
Tilsvarende forhold omregnet til i år, viser da omlag 95 millioner seere for finalen og i underkant av 55 millioner for semifnalene. Det er imidlertid verdt å anta at et sterkt TV-land som direktekvalifiserte Tyskland drar finaletallet ytterlige opp, slik at vi sirkulerer like rundt 100 millioner-streken for selve finalesendingen fra Stockholm.
Da er vi allikevel ikke langt unna en Super Bowl-oppslutning. Og uansett langt foran nummer to på listen, som også er relatert til Super Bowl. Nemlig oppvarmingsshowet! Det er også milevis langt ned til et show som f.eks. Oscar (Academy Awards) på 38 millioner (USA), men allikevel rett i hælene på de offisielle tallene fra de svært populære åpnings- (og avslutnings-) seremoniene fra OL.
De sistnevnte har imidlertid, og spesielt på det britiskspråklige markedet, opplevd en markant nedgang siden London-OL i 2012. Dette er egentlig ikke overraskende sett i lys av dagens medieverden, med flerfoldige muligheter utover å bruke fjernsynsskjermen gjennom TV-kveldene.
Slikt sett virker Eurovision – som Super Bowl – å stå fjellstøtt utenom de sedvanlige trendene med fallende live-tall – og samtidig øke både antall TV-seere og markedsandeler i en rekke land.
Svaret er som duellen Donald og Clinton, og som en finale i Super Bowl. Det kan alltid komme en joker, noe uventet. Det handler om engasjement, kamp og poenger – i alle betydninger.
Og heldigvis kun i Eurovision-sammenheng: Å unngå 0 poeng!
Kanskje er EBU noe vage med seer-tallene, men det behøves absolutt ikke.