Eventyret som ikke forsvant

«Ekspander eller dø»

Det var den klare målesetningen de to norske rettighetsorganisasjonene FONO og IFPI satte seg tilbake i 2008, for å bringe norsk popmusikk ut i Europa. Tittelen på satsingen stammer fra en låt av Raga Rockers fra 1984.

Bakgrunnen var en «Look to Sweden», et sideblikk til svensk musikkbransje som omtrent siden ABBA har hatt en usedvanlig større andel suksessfulle artister utenfor de hjemlige grensene, enn hva vi nordmenn har hatt. Særlig fra midten av 80-tallet har svenskene esportert musikk i alle sjangre med verdensomspennende suksess.

Hva har vi hatt?

a-ha?

alexanderfinale

FONO og IFPIs store mål er å fordoble den norske musikkeksporten innen 2015. Nå i dag etter tre års satsning, aner vi en forsiktig og optimistisk gevinst i salgbare norske artister og gruppe også sør før Skagen. Foruten a-ha, har spesielt tre navn hatt suksess siden 2008:

Marit Larsen, Röyksopp – og Alexander Rybak.

Felles for alle disse tre, er deres gjennomslagskraft i de tyskspråklige landene. Marit Larsens «If A Song Could Get Me You» og Rybaks «Fairytale», har vært de tre siste årenes største norske singlesuksesser. Utfra Music Export Norway, som skal være norsk popmusikks ansikt utad mot de store markedene, ble ett av målene om norske låtsuksesser allerede oppnådd i første året av satsningen, da «Fairytale» i en periode var blant Europas mestselgende singler.

Målene for kampanjen er dermed delvis nådd, og for 2012 er de enda større:

 «Tre norske artister skal gå topp 10 på den europeiske singellisten. En norsk artist skal inn på den europeiske albumlisten. Én norsk artist skal gå topp 10 på den amerikanske singellisten, og én norsk artist topp 20 på den amerikanske albumlisten.

Håpet er at gjentatte norske listeplasseringer, skal skape en domino-effekt, litt på lik linje som svenskene opplevde i kjølvannet av Europe, Roxette og Ace of Base: Det vil bli større interesse for norske artister om noen klarer å trenge gjennom «lydmuren» først: Det gjelder å skape oppmerksomhet, gi norsk pop et renommé!

Alexanders suksess bør være nok en bekreftelse på at med riktig låt og konsept, kan Melodi Grand Prix og Eurovision Song Contest virkelig være et av de store virkemidlene for å nå til Europa. En musikk-konkurranse vil jo selvfølgelig alltid være et sjansespill, men gevinstene er enorme – om har en idé om hva og hvordan.

I en tid med fallende plateselskap og økt fokus på den tilstedeværende promoteringen…: Ironisk sett kan dette faktisk styrke konkurransen som et utstilingsvindu for såvel etablerte, som nye artister.

Til de som er tvil, «look to Rybak» – Eventyret fortsetter, selv tre år etter seieren i Moskva.

Kilder: nrk, wiki, ballade.no, vg, musicexportnorway.no

Del:
Relaterte artikler